یکشنبه, اکتبر 20, 2024

اصول اولیه مدیریت ریسک در فارکس

مدیریت ریسک می‌تواند ضررهای ناشی از نوسانات را به حداقل برساند. درنتیجه، داشتن یک برنامه مدیریت ریسک مناسب می‌تواند معاملات امن‌تر، کنترل‌شده‌تر و کم استرس‌تر را فراهم کند. در این مقاله، ما اصول اولیه مدیریت ریسک و ترکیب آن با استراتژی معاملاتی را توضیح می‌دهیم.

مدیریت ریسک در فارکس به چه معناست؟

مدیریت ریسک شامل اقدامات فردی است که به معامله­ گران فارکس اجازه می‌دهد در مقابل جنبه‌های منفی معامله از سرمایه خود محافظت کنند. در معاملات ریسک بیشتر یعنی سود بیشتر، اما زیان قابل‌توجه بزرگ‌تر نیز محتمل است. بنابراین، توانایی مدیریت ریسک برای به حداقل رساندن ضرر درعین‌حال به حداکثر رساندن سود، یک مهارت کلیدی برای هر معامله‌گری است.

ولی چگونه این کار را انجام دهیم؟ مدیریت ریسک می‌تواند شامل تعیین اندازه حجم صحیح، تنظیم حد ضرر و کنترل احساسات هنگام ورود و خروج از موقعیت‌ها باشد. اگر همه این اقدامات به‌خوبی اجرا شود، یک معامله‌گر می‌تواند سودده باشد

5 اصل اساسی مدیریت ریسک در فارکس

  1. میزان ریسک‌پذیری

برای مدیریت صحیح ریسک، در ابتدا میزان ریسک‌پذیری خود را مشخص کنید. اما چطور؟ همیشه قبل از معامله از خود بپرسید: چقدر حاضرم در این معامله ضرر کنم؟ این کار مخصوصاً برای جفت ارزهای بی‌ثبات، مانند برخی از ارزهای نوظهور در بازار مهم است. علاوه بر این، نقدینگی در معاملات فارکس عاملی است که بر مدیریت ریسک تأثیر می‌گذارد، زیرا ورود و خروج از موقعیت‌های معاملاتی در جفت ارزهای نقدتر آسان‌تر است.

اگر از ضرر کردن می‌ترسید و آرامش ندارید یعنی اینکه اندازه حجم موقعیت شما خیلی بالا است و درنتیجه ممکن است ضررهایی به همراه داشته باشد که بر توانایی شما برای انجام معاملات بعدی تأثیر بگذارد.

فرض کنید شما در 50 درصد از معاملات برنده می‌شوید. ازنظر ریاضی در بلندمدت، باید انتظار چندین معامله باخت پشت سر هم داشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهد که طی 10000 معامله، احتمالاً در مقطعی با 13 ضرر متوالی روبرو خواهید شد. این امر بر اهمیت ریسک‌پذیری تأکید می‌کند.

پس چقدر باید ریسک کرد؟ در هر معامله فقط بین 1 تا 3 درصد از موجودی حساب خود را ریسک کنید. برای مثال، اگر یک حساب 100000 دلاری دارید، میزان ریسک شما در هر معامله 1000 تا 3000 دلار خواهد بود.

  1. اندازه حجم معامله

انتخاب حجم مناسب، یا تعداد لات‌هایی که در یک معامله می‌گیرید، مهم است زیرا اندازه مناسب هم از حساب شما محافظت می‌کند و هم بازدهی فرصت‌ها را به حداکثر می‌رساند. برای انتخاب اندازه حجم موقعیت معاملاتی خود، اول باید محل استاپ خود را تعیین، درصد ریسک خود را مشخص و ارزیابی کنید.

  1. حد ضرر

استفاده از حد ضرر جهت مدیریت ریسک در معاملات فارکس بسیار کلیدی و پراهمیت است. اگر شما نقطه خروج از موقعیت معاملاتی خود را بدانید، می‌توانید از ضررهای قابل‌توجه جلوگیری کنید. اما این نقطه کجاست و چطور مشخص می‌شود؟ به‌طورکلی، هر نقطه‌ای که ایده معاملاتی شما را باطل کند، مهم است.

دستور استاپ لاس

معامله­ گران باید حداقل نسبت ریسک به پاداش 1:1 یا بالاتر را در معاملات خود رعایت کنند. ریسک به پاداش 1:1، به این معنی است که شما 1 دلار ریسک می‌کنید تا 1 دلار به دست آورید. برای هر معامله حد ضرر و یک سفارش محدود (لیمیت) ست کنید و اطمینان حاصل کنید که سفارش محدود شما حداقل به‌اندازه حد ضرر شما از قیمت فعلی بازار است.

جدول زیر نشان می‌دهد که چگونه نسبت‌های مختلف ریسک به پاداش می‌تواند یک استراتژی را تغییر دهد:

ریسک به پاداش 1-1 1-2
مجموع معاملات 10 10
درصد برنده شدن (40%) 4 4
سود مورد انتظار 100 pips 200 pips
حد ضرر 100 pips 100 pips
سود (به پیپ) 400 pips 800 pips
ضرر (به ضرر) 600 pips 400 pips
سود خالص (-200 pips) 200 pips

همان‌طور که در جدول مشاهده می‌شود، اگر معامله‌گر استراتژی ریسک به ریوارد 1 به 1 را اتخاذ کند، درنهایت 200 پیپ از دست می‌دهد. اما با تنظیم ریسک به ریوارد 1 به 2، معامله‌گر در مجموع برنده می‌شود (حتی اگر فقط در 40٪ موارد معاملاتش درست باشد).

  1. اهرم

اهرم به معامله گران توانایی امکان معامله بیشتر از ظرفیت حساب معاملاتی آن‌ها را می‌دهد. این شیوه پتانسیل بالاتری برای سودسازی، اما در سمت دیگر ریسک بالاتری نیز دارد. بنابراین، اهرم باید با دقت مدیریت شود.

جرمی واگنر، در تحقیقات خود دریافت که معامله­ گران با موجودی حساب کم، از اهرم بسیار بیشتری نسبت به معامله­گران با حساب‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کنند. بااین‌حال، معامله‌گرانی که از اهرم کمتری استفاده می‌کردند، نتایج بسیار بهتری نسبت به معامله‌گران با حساب کوچک و اهرم بالا داشتند. معامله­ گران با حساب بزرگ (با میانگین اهرم 1 الی 5) 80 درصد بیشتر از معامله­ گران با حساب کوچک (با میانگین اهرم 1 الی 26) سودآور بودند.

بر اساس این اطلاعات، توصیه می‌شود معامله­ گران نسبت به استفاده از اهرم یا لوریج بسیار محتاط باشند.

  1. کنترل احساسات

کنترل و مدیریت احساسات در معاملات و در هر بازار مالی اهمیت دارد. تأثیرگذاری هیجان، حرص، ترس یا بی‌حوصلگی بر تصمیمات شما ممکن است شما را در معرض خطرات غیرقابل بازگشتی قرار دهد. با تهیه یک ژورنال معاملاتی می‌توانید استراتژی خود را بهتر کنید و احساسات را از معاملات خود خارج کنید.

مدیریت ریسک در فارکس: مورد مطالعاتی

تحلیلگر بازار فارکس نیک کاولی، معامله‌ای را در EUR/USD انجام داده است. او فرآیندهایی را که در مدیریت صحیح ریسک انجام می‌شود را توضیح می‌دهد.

“من یک پوزیشن خرید EUR/USD در قیمت 1.1100 و با ریسک به پاداش 1:3 و اندازه پوزیشن 5 پوند برای هر پیپ باز کردم. این موقعیت معاملاتی تنها 3 درصد از موجودی حساب من بود که در صورت تحقق هدف، 300 پوند سود خواهم داشت”.

“برای محافظت در برابر ضرر، حد ضرر را 20 پیپ تعیین کردم، زیرا زیر این مقدار احساس راحتی نمی‌کردم. من اهرم 1:1 را انتخاب کردم. انجام همه این کارها و ثبت معامله در ژورنال معاملاتی به این معنی بود که می‌توانم احساسات را به حداقل برسانم و ریسک را به موثرترین شکل ممکن مدیریت کنم”.

مدیریت ریسک در فارکس: برترین راهکارها

به‌طور خلاصه، برای تمرین مدیریت ریسک باید:

 ریسک‌پذیری خود، نسبت ریسک به پاداش، اندازه موقعیت و درصد حساب برای هر معامله را مشخص کنید.

  • برای محافظت حتماً از حد ضرر استفاده کنید.
  • مراقب اهرم و استفاده از آن باشید.
  • احساسات خود را کنترل کنید.
  • یک ژورنال معاملاتی تهیه کنید.

مقالات مرتبط

پاسخی ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

شبکه‌های اجتماعی

0FansLike
2FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

آخرین مقالات