یکشنبه, اکتبر 20, 2024

اسپرد فارکس به معامله گران چه می گوید؟

هزینه­ های ناشی از  معاملات اسپرد، معامله­ گران را ایجاب می­ کند که با اسپرد فارکس آشنا باشند. در این مقاله به بررسی نحوه عملکرد اسپردهای فارکس و نحوه محاسبه هزینه­ ها می­ پردازیم و تغییرات اسپرد را برای به حداکثر رساندن موفقیت موقعیت معاملاتی خود زیر نظر می­ گیریم.

مباحث اصلی در اسپرد فارکس:

  • اسپرد بر اساس تفاوت قیمت بین خرید و فروش است.
  • هزینه­ ها بر اساس اسپرد و اندازه لات مشخص می ­شوند.
  • اسپرد فارکس متغیر است و باید در پلتفرم معاملاتی شما بررسی شود.

اسپرد در معاملات فارکس چیست؟

در هر بازاری اسپرد وجود دارد و بازار فارکس مستثنی از این قضیه نیست. اسپرد تفاوت قیمت بین خرید یا فروش یک دارایی پایه توسط معامله ­گر است. معامله­ گران که با بازار سهام آشنا هستند این موضوع را مترادف­ اسپرد پیشنهاد: درخواست می ­نامند. در مثال زیر می‌توان نمونه‌ای از اسپرد فارکس برای جفت ارز EUR/USD محاسبه کرد. ابتدا قیمت خرید را در 1.13398 پیدا می­ کنیم و سپس آن را از قیمت فروش 1.3404 کم می­ کنیم. چیزی که پس از این فرآیند برای ما باقی می‌ماند 0.00006 است. باید به خاطر داشت که هر پیپ رقم چهارم پس از اعشار است، پس اسپرد نهایی درEUR/USD  برابر می­شود با 0.6 پیپ.

محاسبه اسپرد

حال که می­دانیم چطور اسپرد را محاسبه کنیم، میتوانیم هزینه واقعی ایجاد شده توسط اسپرد را بدست آوریم.

نحوه محاسبه اسپرد و هزینه­ های ناشی از آن

قبل از محاسبه هزینه اسپرد، به یاد داشته باشید که اسپرد قیمت درخواستی منهای قیمت پیشنهادی در یک جفت ارز است. بنابراین، در مثال بالا، 1.13404-1.13398 = 0.00006 یا 0.6 پیپ می­­ شود. با لحاظ کردن فرضیات بالا، می­دانیم که در حال حاضر می ­توانیم EUR/USD را با قیمت 1.13404 خریداری کنیم و معامله را با قیمت فروش 1.13398 ببندیم. این بدان معناست که به محض باز شدن موقعیت معاملاتی ما، 0.6 پیپ هزینه اسپرد لحاظ می­ شود.

برای پیدا کردن هزینه اسپرد، باید این مقدار را در ارزش هر پیپ و در تعداد لات حجم معاملاتی ضرب کنیم. پس هنگام معامله 10 هزار یورو/دلار، هزینه کل 0.00006 (0.6 پیپ) ×  10000 (10 هزار لات) = 0.6 دلار خواهد شد. اما اگر یک لات استاندارد (100000 واحد ارز) معامله می­ کردید، هزینه اسپرد شما 0.00006 پیپ (0.6 پیپ) × 100،000 (1 لات استاندارد) = 6 دلار می ­شد.

اگر حساب شما در مبنای ارز دیگری مانند پوند است، باید ابتدا آن را به دلار آمریکا تبدیل کنید.

فرمول محاسبه اسپرد

مفهوم اسپرد زیاد و اسپرد کم

توجه داشته باشید که اسپرد می­ تواند در طول روز متفاوت باشد و تحت تأثیر عوامل متعددی مانند نوسانات قیمتی یا نقدینگی بین بالاترین اسپرد و پایین ­ترین اسپرد نوسان کند. همچنین جفت ارزهایی مانند جفت ارزهای نوظهور در بازار، دارای اسپرد بیشتری نسبت به جفت ارزهای ماژور هستند. جفت ارزهای ماژور در حجم بالاتری معامله می­ شوند و در شرایط عادی حجم معاملات بالاتر منجر به کاهش اسپرد می ­شود. علاوه بر این اسپردها می‌توانند پیش از رویدادهای خبری مهم و و یا طی دوره­ های معاملاتی مختلف افزایش(واید) شوند.

اسپرد زیاد

اسپرد زیاد به این معنی است که تفاوت زیادی بین قیمت پیشنهادی و قیمت درخواستی وجود دارد. جفت ارزهای نوظهور معمولاً در مقایسه با جفت ارزهای ماژور دارای اسپرد بالایی هستند. اسپرد بیشتر از حد معمول نشان­ دهنده دو مورد است، اول نوسانات زیاد در بازار و دوم نقدینگی پایین به دلیل خارج بودن از ساعات معاملاتی.

قبل از رویدادهای خبری، یا طی شوک ­های بزرگ (برکشیت یا انتخابات ایالات متحده)، اسپرید می­تواند تا حد زیادی افزایش یابد.

اسپرد کم

اسپرد کم به این معنی است که تفاوت کمی بین قیمت پیشنهادی و قیمت درخواستی وجود دارد. ترجیحاً معاملات خود را هنگامی که اسپردها پایین هستند مثلا در طول دوره های معاملاتی اصلی فارکس، انجام دهید. اسپرد پایین به طور کلی نشان می­ دهد که نوسانات کم و نقدینگی بالا است.

تغییرات اسپرد را زیر نظر داشته باشید

زمان انتشار اخبار بازار به شدت دچار عدم  قطعیت  می­شود. اخبار به صورت پراکنده اتفاق می­افتد و بسته به اینکه انتظارات برآورده شود یا خیر، می­تواند باعث نوسانات سریع قیمت­ شود. شرکت­ های ارائه­ دهنده نقدینگی همانند معامله­ گران خرد از نتیجه رویدادهای خبری پیش از انتشار اطلاعی ندارند! به همین دلیل، آنها  بخشی از ریسک خودرا با افزایش اسپرد کم می­ کنند.

اسپردها می توانند حساب شما را مارجین کال کنند

اگر  یک موقعیت معاملاتی دارید و اسپرد به طور چشمگیری افزایش می­ باید (واید می­شود)، امکان دارد که موقعیت شما بسته یا مارجین کال شود. تنها راه حفاظت در برابر افزایش اسپرد، محدود کردن مقدار اهرم در حساب است. همچنین گاهی اوقات می ­توان یک معامله با اسپرد زیاد را تا زمانی که اسپرد کم می­ شود نگه داشت.

مقالات مرتبط

پاسخی ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

شبکه‌های اجتماعی

0FansLike
2FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

آخرین مقالات