یکشنبه, اکتبر 20, 2024

معرفی پیپ درمعاملات فارکس

یک پیپ – که مختصر کلمات نقطه در درصد است- یک واحد اندازه‌گیری است که در معاملات فارکس از آن استفاده می‌شود و کوچک‌ترین تغییر در ارزش بین دو ارز را تعریف می‌کند. پیپ به صورت یک تغییر در رقم چهارم اعشار در یک مظنه فارکس نشان داده می‌شود.

مثلاً وقتی قیمت EUR/USD از 1402/1 به 1403/1 تغییر می‌کند، یک واحد پیپ یا یک «نقطه» تغییر رخ داده است.

EUR/USD

نمونه‌ای از یک پیپ با استفاده از یک مظنه برای خرید EUR/USD

یک مظنه برای خرید EUR/USD

اما تمام مظنه‌های فارکس به این صورت نمایش داده نمی‌شوند. در این مورد، ین ژاپن یک استثنای شایان ذکر است. در ادامه این مقاله بیشتر در مورد پیپ و استفاده از آن در معاملات فارکس صحبت خواهیم کرد. نمونه‌ای از آن را هم در جفت ارزهای اصلی بیان خواهیم کرد.

چگونه ارزش یک پیپ محاسبه می‌شود؟

ارزش پیپ با ضرب یک پیپ (0001/0) در یک لات یا اندازه قرارداد مشخص به دست می‌آید. در لات‌های استاندارد، 100،000 واحد ارز پایه و برای لات‌های کوچک، 10،000 واحد در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، در EUR/USD یک پیپ تغییر در یک قرارداد استاندارد برابر با 10 دلار (یعنی 0.0001 x 100 000) است.

وقتی معامله‌گران فارکس بتوانند ارزش یک پیپ را به دست آورند، ارزش پولی برای هدف سود و سطوح توقف زیان خود را مشخص می‌کنند. معامله‌گران به جای آن‌که تغییرات را بر حسب پیپ محاسبه کنند، می‌توانند مشخص کنند که ارزش حساب معاملاتی‌شان (سهام‌شان) با تغییرات بازار ارز چه مقدار تغییر می‌کند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که مقدار پیپ برای جفت‌ارزهای مختلف با هم متفاوت است. دلیل این مسأله هم آن است که پیپ همواره به صورت ارز مظنه/ متغیر نشان داده می‌شود که در معامله جفت ارزهای مختلف با هم فرق دارد. وقتی که یک معامله بر اساس EUR/USD انجام می‌شود، ارزش یک پیپ بر حسب USD نشان داده می‌شود و زمانی که معامله بر اساس GBP/JPY انجام می‌شود، ارزش پیپ بر حسب JPY نمایش داده می‌شود.

چگونه ارزش یک پیپ محاسبه می‌شود – نمونه‌ای برای پیپ‌های EUR/USD

با توجه به این‌که هر ارز دارای ارزش نسبی خود است، بنابراین ارزش یک پیپ باید برای هر جفت ارز خاص محاسبه شود.

توجه داشته باشید که در معاملات فارکس، مقادیر مختلفی ارز وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را معامله کنید. بسیاری از کارگزاران فارکس یک استاندارد و یک قرارداد کوچک ارائه می‌کنند که مشخصات آن‌ها در جدول زیر آمده است:

نوع قرارداد اندازه قرارداد (تعداد واحدهای ارز پایه)
لات استاندارد 100،000
لات کوچک 10،000

مقدار یک پیپ برای قرارداد استاندارد EUR/USD به صورت زیر محاسبه می‌شود:

یک پیپ x اندازه قرارداد = مقدار پیپ

0001/0 x 100،000 = مقدار پیپ

10 دلار = مقدار پیپ

هر یک تغییر در پیپ به نفع شما به 10 دلار سود ترجمه می‌شود و هر یک تغییر در پیپ به ضرر شما به 10 دلار زیان می‌انجامد. با همین منطق، یک واحد تغییر در پیپ در یک قرارداد کوچک به معنای 1 دلار سود یا زیان (0001/0 x 10،000) خواهد بود.

برای آشنایی بیشتر با پیپ و محاسبات پیپ می‌توانید خودتان محاسباتی را به شکل عملی انجام دهید.

تبدیل مقدار پیپ

حال، اگر حساب شما بر حسب پوند انگلیس (GBP) است، باید آن 1 دلار (یعنی مقدار یک پیپ برای یک لات با 10هزار EUR/USD) را به پوند تبدیل کنید. برای این کار، فقط کافی است تا عدد 1 دلار را بر نرخ مبادله فعلی GBP/USD تقسیم کنید که در زمان نوشتن این مقاله برابر با 2863/1 است. در این‌جا لازم است که این تقسیم را انجام دهید، چون ارزش پوند بیشتر از دلار آمریکا است. در نتیجه، می‌دانم که جواب باید عددی کمتر از 1 باشد. 1 تقسیم بر 2863/1 می‌شود 7774/0 پوند. پس اگر حسابی دارید که بر حسب پوند است و اگر سود یا زیانی برابر با یک پیپ در یک لات 10هزار واحدی از EUR/USD داشته باشید، مقداری برابر با 7774/0 پوند سود کرده یا زیان می‌بینید.

استثنا – پیپ‌های USD/JPY

زمانی که معامله‌گران ارزهای اصلی را در برابر ین ژاپن معامله می‌کنند، باید به این نکته توجه داشته باشند که یک پیپ، دیگر رقم چهارم اعشار نیست، بلکه با رقم دوم در نظر گرفته می‌شود. دلیل این مسأله هم آن است که ین ژاپن ارزش بسیار کمتری نسبت به ارزهای اصلی دارد.

به مظنه USD/JPY در زیر نگاه کنید. قیمت درخواست (خرید) به ازای 1 دلار آمریکا برابر با 99/107 ین است.

مظنه USD/JPY

زمانی که قراردادهای کوچک (10هزارتایی) و قراردادهای استاندارد (100هزارتایی) را بر حسب ین ژاپن معامله می‌کنید، تغییر یک واحد پیپ (یعنی ارزش یک پیپ)، به ترتیب برابر با 100JPY و 1000JPY است.

مقالات مرتبط

پاسخی ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

شبکه‌های اجتماعی

0FansLike
2FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

آخرین مقالات