یکشنبه, اکتبر 20, 2024

مظنه‌های فارکس و نحوه خواندن جفت ارزها

در این مقاله در خصوص مهم‌ترین جنبه‌های مربوط به مظنه‌های فارکس صحبت می‌کنیم. تمام معامله‌گران باید این جنبه‌ها را بلد باشند. در این زمینه باید پنج نکته را در مورد خواندن جفت ارزها بدانید:

  • مبانی مظنه‌های فارکس
  • قیمت خرید و فروش (یا سفارش و درخواست)
  • تفاوت قیمت خرید و فروش (یا تفاوت)
  • مظنه‌ مستقیم در مقایسه با مظنه غیرمستقیم
  • نکات مهم برای درک و تفسیر مظنه‌های فارکس

مظنه فارکس، قیمت ارزهای مختلف در یک نقطه زمانی مشخص را نشان می‌دهد. با توجه به این‌که سود یا زیان معامله‌گر به تغییرات قیمت (مظنه) بستگی دارد، باید خواندن جفت ارزهای فارکس را به خوبی بلد باشید.

مظنه فارکس چیست؟

مظنه فارکس، قیمت یک ارز مشخص نسبت به ارز دیگر است. با توجه به این‌که همیشه با فروش یک ارز، ارز دیگری را می‌خرید، بنابراین این مظنه‌ها همیشه بر اساس جفت ارز است. مثلاً ممکن است که قیمت یک یورو با توجه به جفت ارز EUR/USD برابر با 404/1 دلار باشد. کارگزاران فارکس معمولاً دو قیمت را برای یک جفت ارز اعلام می‌کنند و تفاوت (اسپرد) بین این دو قیمت را در شرایط معمول بازار دریافت می‌کنند.

در بخش‌های زیر در مورد جنبه‌های مختلف یک مظنه در فارکس صحبت می‌کنیم. برای آن‌که اعداد و ارقام ثابت باشند، در ادامه نیز از همین عدد استفاده خواهیم کرد. مثال به صورت زیر است:

مثالی از مظنه فارکس EUR/USD

آشنایی با مبانی مظنه در فارکس

برای آن‌که معامله‌گران فارکس بتوانند جفت ارزها را به صورت درست بخوانند، باید با مبانی زیر در خصوص مظنه‌های فارکس آشنا باشند:

کد ISO. سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO)، استانداردهایی را در خصوص ارزهای بین‌المللی تدوین و منتشر کرده است. از جمله این‌که ارز هر کشور با سه حرف نشان داده می‌شود. مثلاً EUR به معنای یورو و USD به معنای دلار آمریکا است.

ارز پایه و ارز متغیر. در مظنه‌های فارکس دو ارز نشان داده می‌شود؛ ارز پایه که در ابتدا می‌آید و ارز مظنه یا متغیر که در انتها نشان داده می‌شود. قیمت ارز اول همیشه بر حسب واحد ارز دوم نشان داده می‌شود. در مثال EUR/USD ما به خوبی دیده می‌شود که قیمت یک یورو برابر با قیمت یک دلار و 14 سنت و 04 پیپ است. این عدد غیرمعمول است، چون نمی‌توانید کسری از سنت را به شکل فیزیکی داشته باشید، اما این موضوع در بازارهای مبادلات ارزی بسیار رایج است.

ارز پایه و ارز متغیر

قیمت خرید و فروش

هر جفت ارز در معاملات فارکس دو قیمت مختلف را نشان می‌دهد که در شکل زیر نشان داده‌ایم.

جفت ارز در معاملات فارکس

قیمت سفارش (فروش)، قیمتی است که معامله‌گر می‌تواند ارز خود را بفروشد و قیمت درخواست (خرید)، قیمتی است که می‌تواند با آن قیمت، ارز را خریداری کند. شاید این واژگان کمی گیج‌کننده باشند، زیرا کاملاً طبیعی است که «سفارش» را بر حسب خرید تصور کنیم. بنابراین، کافی است که اصطلاح سفارش/درخواست را از منظر یک کارگزار در نظر بگیریم.

تفاوت (اسپرد)

معمولاً قیمت خرید یک ارز بیشتر از قیمت فروش آن است. این تفاوت به اسپرد مشهور است و بر همین اساس است که کارگزار در اجرای معامله سود به دست می‌آورد. معمولاً تفاوت‌ها در جفت ارزهای اصلی بسته‌تر (کمتر) هستند و دلیل آن هم حجم و نقدینگی بیشتر در معاملات آن‌ها است. EUR/USD جفت ارزی است که بیش از سایر جفت ارزها معامله می‌شود، پس عجیب نیست که در این مثال، تفاوت فقط 6/0 پیپ است.

اسپرد در فارکس

مظنه‌ مستقیم در مقایسه با مظنه غیرمستقیم

مظنه را معمولاً بر حسب «پول ملّی»، یعنی پول کشوری که این ارز در آن قرار دارد، نشان می‌دهند. مظنه مستقیم برای معامله‌گرانی که در کشور ایالات متحده حضور دارند و می‌خواهند یورو بخرند، به صورت EUR/USD خوانده می‌شود و مربوط به شهروندان ایالات متحده است، زیرا مظنه بر حسب USD است. این مظنه مستقیم قیمت یک یورو را بر حسب پول ملّی به شهروندان ایالات متحده نشان می‌دهد که برابر با 1404/1 است.

مظنه غیرمستقیم اساساً عکس ارز مستقیم است (در این مثال، 8769/0 = مظنه مستقیم / 1). این عدد ارزش یک واحد از ارز داخلی را بر حسب ارز خارجی نشان می‌دهد. برای تبدیل خرید ارزهای خارجی در خارج از کشور به ارز داخلی می‌توان از مظنه‌های غیرمستقیم استفاده نمود.

نکات مهم برای خواندن مظنه‌های فارکس

  1. قیمت‌های سفارش و درخواست از منظر کارگزار مشخص می‌شود. معامله‌گرها ارز را با قیمت درخواست می‌خرند و با قیمت سفارش می‌فروشند.
  2. ارز پایه، اولین ارز در جفت ارز است و ارز مظنه، ارزی است که در قسمت دوم می‌آید.
  3. کمترین مقدار تغییر در جفت ارزهای غیر از ین ژاپن (JPY) برابر با یک پیپ است. این عدد برابر با یک تغییر رقم در رقم چهارم اعشار در قیمت مظنه و یک رقم تغییر در رقم دوم جفت‌های JPY است).
  4. تفاوت (اسپرد) اولین مانع (هزینه‌ای) است که معامله‌گران آن را حس می‌کنند.

مقالات مرتبط

پاسخی ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

شبکه‌های اجتماعی

0FansLike
2FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

آخرین مقالات