یکشنبه, اکتبر 20, 2024

چه موقع و چگونه در معاملات فارکس، بخریم یا بفروشیم؟

معامله‌گران برای خرید یا فروش در فارکس، هر کدام سبک و روش خاص و منحصر بفرد خود را دارند. دلیل این مسأله هم آن است که بازار فارکس، یکی از بزرگ‌ترین و دارای نقدینگی عظیم در جهان است و بنابراین، تنها یک روش واحد برای معامله در آن وجود ندارد.

این‌که چه زمانی فارکس را بخرید یا آن را بفروشید، بستگی به عوامل بسیاری دارد. اما معمولاً زمانی که بازارها نوسان دارند و ریسک‌های مربوط بیشتر است، حجم بیشتری هم وجود دارد. در این مقاله، مفهوم ارزهای خرید و فروش را بیان خواهیم کرد. همچنین، مثال‌هایی را ارائه کرده و منابع بیشتری را هم در اختیار شما قرار می‌دهیم تا تجارب بیشتری برای معامله در فارکس به دست آورید.

خرید و فروش فارکس به چه معنا است؟

در خرید و فروش جفت‌های فارکس، مقدار افزایش یا کاهش در ارزش یک ارز نسبت به ارز دیگر برآورد می‌شود. برای این کار معمولاً از تحلیل‌های فاندامنتال یا تکنیکال به عنوان مبنایی برای معامله استفاده می‌شود. پس از آن‌که معامله‌گر مبنای مورد نظر خود را مشخص کرد، جنبه‌های دیگر تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را مد نظر قرار می‌دهد. سپس، از فرآیندهای مدیریت ریسک استفاده کرده و بر اساس حد کلیدی برای ورود و خروج عمل می‌کند.

خرید و فروش فارکس

عوامل مؤثر بر جفت ارزها

عوامل مؤثر بر جفت ارزها

رخدادهای سیاسی

ناپایداری دولت، فساد و تغییرات دولت بر ارزش ارز تأثیر می‌گذارند. مثلاً زمانی که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد، ارزش دلار سر به فلک کشید!

سیاست‌های اقتصادی

از نظر فاندامنتال، معامله‌گران باید به دقت به اعداد و ارقام بیکاری، تولید ناخالص داخلی (GDP) و سیاست‌های پولی و مالی، به عنوان بعضی از عوامل مؤثر بر ارزش ارز توجه داشته باشند. در تقویم اقتصادی ما به برخی از رخدادهای پیش رو که بازارهای مالی را تکان می‌دهند، اشاره شده است.

تحلیل تکنیکال

معامله‌گران فارکس که از دید تکنیکال بررسی می کنند، معمولاً برای تعیین مبنای معاملات فارکس خود مواردی همچون سطوح کلیدی قیمت (پشتیبانی و مقاومت)، روندها و شاخص‌های دیگر را مد نظر قرار می‌دهند.

EUR/USD چطور خرید و فروش می‌شود

مثالی را بر اساس جفت ارز EUR/USD ارائه می‌کنیم تا ببینید که فارکس به چه ترتیب و چه موقع خریده شده یا فروخته می‌شود. فرض کنید که می‌خواهید جفت ارز EUR/USD را بخرید. اگر در زمان فروش، قیمت EUR نسبت به USD بالا رود، سودی عایدتان می‌شود. البته این عدد به کمیسیون و دستمزدهای دیگر هم دارد. در این مثال، معامله‌گر همزمان EUR را می‌خرد و USD را می‌فروشد. مثلاً اگر جفت ارز EUR/USD با قیمت 11300 خریده شده و زمانی که معامله انجام می‌شود یا معامله‌گر از آن خارج می‌شود، این عدد به 11504 برسد، سود معامله برابر با 204 پیپ است. این نمونه را در شکل زیر می‌بینید.

خرید و فروش EUR/USD

در این مثال(حد سود و ضرر) از منظر تکنیکال نگاه شده است:

  • حد ورود – الگوی نمودار شمعی ستاره‌ای صبح یک نقطه بالقوه برای ورود را نشان می‌دهد که می‌توانید آن را با استفاده از شاخص RSI ببینید. این شاخص عملاً سیگنالی از فروش بیش از اندازه را نشان می‌دهد.
  • حد خروج – با استفاده از حدود کلیدی قیمت می‌توان مقدار سود اولیه را به دست آورد.

به همین ترتیب، معامله‌گران فاندامنتال می‌توانند اخبار سیاسی و اقتصادی را دنبال کرده و بر اساس آن، جفت ارز USD/JPY را معامله کنند. مثلاً اگر یک معامله‌گر فاندامنتال انتظار آن را داشته باشد که بانک مرکزی ایالات متحده نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهد، خواهد دانست که سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتری به سمت ایالات متحده سرازیر می‌شود و در نتیجه، تقاضای بیشتری برای پول ملّی (USD) وجود خواهد داشت. حال با توجه به این‌که ارزش دلار آمریکا افزایش می‌یابد، معامله‌گر می‌تواند خود را در موقعیت لانگ (خرید) قرار دهد. البته، این مسأله هم کاملاً قطعی نیست، زیرا اصول و نظریه‌های اقتصادی، همیشه در شرایط دنیای واقعی صادق نیستند. بر خلاف خرید، موقعیت‌های شورت (فروش) اندکی پیچیده‌تر هستند.

درک مدیریت ریسک در خرید و فروش فارکس

برای بقا در معاملات فارکس باید مدیریت ریسک بلد باشد. این موضوع صرفاً شامل ریسک/پاداش مثبت نیست، بلکه باید نوسانات بالقوه را هم به خوبی بشناسید. عوامل مؤثر بر جفت‌های فارکس بر روی معاملات شما هم تأثیر قابل ملاحظه‌ای دارند. با استفاده از روش‌های مدیریت ریسک مناسب می‌توانید معاملات خود را مدیریت کرده تا اثرات نامطلوب کاهش یابند. خرید و فروش فارکس پیچیده است. به همین دلیل، پیش از آغاز یک معامله باید درک خوبی از ملاحظات و ساز و کارهای مختلف در این زمینه داشته باشید. مثلاً باید بدانید که چگونه باید جفت ارزها را بخوانید.

مقالات مرتبط

پاسخی ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

شبکه‌های اجتماعی

0FansLike
2FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

آخرین مقالات