یکشنبه, اکتبر 20, 2024

فارکس یا بازار سهام: تفاوت‌های عمده و نحوه معامله در آن‌ها

معامله‌گران معمولاً بازار فارکس را با دیگر بازارها مقایسه می‌کنند تا ببینند که کدام بازار برای معامله بهتر است. در اینجا بین بازار فارکس یا بازار سهام تصمیم گیری می کنیم هر چند بازار فارکس و سایر بازارهای سهام به هم متصل هستند، اما تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند. بازار فارکس ویژگی‌های منحصر بفردی دارد که آن را از سایر بازارها متمایز می‌کند. از نظر بسیاری از ناظران، معامله در این بازار جذاب‌تر از بازارهای دیگر است.

زمانی که تصمیم می‌گیرید در فارکس یا در بورس معامله کنید، معمولاً باید بدانید که کدام سبک معامله برای شما مناسب‌تر است. اما اطلاع از تفاوت‌ها و شباهت‌های بین بازارهای سهام و فارکس به معامله‌گران کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری را بر اساس عواملی همچون شرایط بازار، نقدینگی و حجم بگیرند.

پنج تفاوت بین فارکس و بورس

در جدول زیر پنج تفاوت عمده بین بازار فارکس و بازار سهام نشان داده شده است.

بازار فارکس بازار سهام
حجم زیاد – در حدود 5 تریلیون دلار در روز حجم کم – در حدود 200 میلیارد دلار در روز
نقدینگی زیاد نقدینگی کم
بازارهای 24 ساعته  بازارهای 8 ساعته
بدون کمیسیون یا با کمیسیون اندک مشمول کمیسیون
تمرکز اندک تمرکز وسیع

دقیق‌تر ببینیم که بازار فارکس با سهام (بورس) به چه شکلی مقایسه می‌شود.

  1. حجم

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های بین فارکس و بورس، اندازه عظیم بازار فارکس است. برآورد می‌شود که چیزی در حدود 5 تریلیون دلار معامله در یک روز در فارکس انجام می‌شود. بیشتر این معاملات بر روی فقط چند جفت ارز مثل یورو/دلار آمریکا (EUR/USD)، دلار آمریکا/ین ژاپن (USD/JPY)، پوند استرلینگ/دلار آمریکا (GBP/USD) و دلار استرالیا/دلار آمریکا (AUD/USD) انجام می‌شوند. حجم بازار فارکس به اندازه‌ای بزرگ است که باعث می‌شود تا حجم دلار در تمام بازارهای سهام دنیا که در مجموع چیزی در حدود 200 میلیارد دلار در روز است، کوچک به نظر برسد.

چنین حجم زیاد از معاملات، مزایای زیادی را برای معامله‌گران حرفه ای در بر دارد. حجم زیاد به آن معنا است که معامله‌گران معمولاً می‌توانند سفارشات خود را راحت‌تر و با قیمتی نزدیک‌تر به آن‌چه می‌خواهند، اجرا کنند. هر چند در تمامی بازارها معمولاً شکاف وجود دارد، اما وجود نقدینگی در هر نقطه دلخواه قیمت به معامله‌گران کمک می‌کند تا به بازار وارد شده و از آن خارج شوند.

  1. نقدینگی

بازاری که حجم معاملات در آن بالا است، نقدینگی زیادی هم دارد. نقدینگی سبب می‌شود تا تفاوت بین قیمت خرید و فروش کمتر شده و هزینه‌های معاملات هم کمتر شود. جفت‌های عمده در فارکس معمولاً اختلاف قیمتی بسیار کمی دارند و هزینه‌های معاملات هم نسبت به سایر بازارهای سهام کمتر است. همین موضوع یکی از مزایای بازار فارکس نسبت به سایر بازارهای سهام است.

  1. بازارهای 24 ساعته

فارکس یک بازار فرابورس است و این، بدان معنا است که معاملات به صورت سنتی انجام نمی‌شوند. معاملات از طریق بازارهای بین بانکی تسهیل می‌شوند. بدان معنا که معاملات را می‌توان در سرتاسر دنیا و در ساعات کاری مختلف کشورهای جهان و در نشست‌های معاملاتی انجام داد. بنابراین، معامله‌گران فارکس، تقریباً در 24 ساعت روز و در 5 روز هفته به این بازار دسترسی دارند. از سوی دیگر، شاخص‌های اصلی سهام در زمان‌های مختلف معامله می‌شوند و تحت تأثیر متغیرهای مختلفی هم قرار می‌گیرند. .

ساعت های بازار فارکس

  1. بدون کمیسیون یا با کمیسیون اندک

بیشتر کارگزاران فارکس هیچ کمیسیونی دریافت نمی‌کنند، بلکه حاشیه خود را بر روی اسپرد یا همان تفاوت بین قیمت خرید و فروش قرار می‌دهند. زمانی که معامله‌گران سهام (بورس) یا یک قرارداد آتی یا شاخص عمده‌ای مثل S&P 500 را معامله می‌کنند، معمولاً باید تفاوتی را به اضافه یک مبلغ کمیسیون به کارگزار پرداخت کنند.

تفاوت‌های قیمتی در فارکس نسبت به هزینه‌های مربوط به معامله سایر قراردادها کاملاً شفاف است. در شکل زیر تفاوت قیمتی EUR/USD را می‌بینید که در درون نرخ معاملاتی قابل اجرا به صورت هایلایت نشان داده شده است. برای محاسبه هزینه اندازه موقعیت خود پیش از اجرا می‌توانید از این تفاوت قیمتی استفاده کنید.

 تفاوت قیمتی Eur/USD

  1. تمرکز اندک نسبت به تمرکز وسیع

هشت ارز اصلی وجود دارد که معامله‌گران می‌توانند بر روی آن متمرکز شوند و این در حالی است که در دنیای سهام، هزاران مورد از این ارزها وجود دارند. با توجه به این‌که در فارکس صرفاً بر روی هشت اقتصاد تمرکز می‌شود و معاملات نیز به صورت جفتی انجام می‌شوند، معامله‌گران به دنبال روندهای همگرا و واگرا بین ارزها هستند تا یک جفت فارکس را بیابند و بر روی آن معامله کنند. تمرکز بر روی هشت اقتصاد بسیار ساده‌تر از آن است که بخواهید به هزاران سهام توجه داشته باشید.

با استفاده از تقویم اقتصادی به راحتی می‌توانید متغیرهایی که بر روی ارزهای اصلی تأثیر می‌گذارند را پایش کنید.

بازار فارکس یا بازار سهام؟

این‌که فارکس معامله کنید یا سهام، بستگی به هدف شما و سبک معاملاتی‌ مورد نظرتان دارد.

در جدول زیر انواع مختلف سبک‌های معاملاتی و همچنین، مزایا و معایب هر کدام از آن‌ها در معاملات فارکس و سهام نشان داده شده است.

نوع معامله‌گر تعریف مزایا معایب فارکس در مقایسه با سهام
کوتاه‌مدت (اسکالپینگ) یک سبک معاملاتی است که در آن، معامله‌گر می‌خواهد معاملات را ظرف چند دقیقه باز کرده و ببندد تا از مزایای تغییرات اندک در قیمت منتفع شود. معامله‌گران می‌توانند بیشتر بر روی نوسانات و کمتر بر روی متغیرهای اساسی که بازار را به حرکت در می‌آورند، متمرکز شوند. با توجه به این‌که معاملات زیادی انجام می‌شوند، اگر تازه‌کاران استراتژی خوبی را انتخاب نکرده باشند، بیشتر زیان می‌بینند. با توجه به هزینه‌های پایین اجرای موقعیت‌ها، برای معاملات فارکس مناسب است. در بعضی از بورس‌ها باید سرمایه‌ زیادی برای معامله در اختیار داشته باشید. بسیاری از کارگزاران فارکس صرفاً از شما می‌خواهند که سرمایه کافی برای نگهداری مارجین را داشته باشید.
میان‌مدت یک سبک معاملاتی است که در آن، معامله‌گر می‌خواهد موقعیت خود را برای یک یا چند روز نگه دارد و این در حالی است که معاملات معمولاً به واسطه دلایل و تحلیل تکنیکال آغاز می‌شوند. نیاز به سرمایه کمتر نسبت به سایر سبک‌ها دارد، زیرا معامله‌گران به دنبال حرکات بزرگ‌تر هستند. معامله‌گران باید تحلیل‌هایی را انجام دهند که معمولاً زمان‌بر هستند. برای معامله در فارکس و بازارهای بورس مناسب است.
درازمدت یک سبک معاملاتی است که در آن، معامله‌گر می‌خواهد موقعیت خود را برای چند ماه یا چند سال نگه دارد. تصمیمات نیز معمولاً بر اساس عوامل تحلیل بنیادی درازمدت اتخاذ می‌شوند. نیازی نیست که معامله‌گران زمان زیادی را برای تحلیل صرف کنند. برای جبران نوسانات زیاد باید سرمایه زیادی داشته باشید. بیشتر برای معاملات در بورس مناسب است، زیرا معمولاً جهت بازار فارکس نسبت به سایر بازارها بیشتر تغییر می‌کند.

سؤالات متداول در خصوص فارکس نسبت به بازارهای دیگر

چگونه می‌توانم از معاملات فارکس به سمت معاملات سهام بروم؟

برای حرکت از فارکس به سمت معاملات سهام باید تفاوت‌های اساسی بین فارکس و سهام را بشناسید. سپس می‌بینید که حرکت در فارکس به واسطه نرخ بهره و تغییرات پیش‌بینی‌شده در آن‌ها صورت می‌گیرد. سهام بستگی به درآمد، پیش‌بینی ترازنامه و اقتصادهایی دارد که در آن‌ها کار می‌کنند. عوامل دیگری نیز در این زمینه وجود دارند.

آیا تفاوتی بین فارکس و معامله کالا وجود دارد؟

فارکس و کالا از نظر قوانین، اهرم و حدود معاملات با هم فرق دارند. در بازارهای فارکس، قوانین بسیار کمتری نسبت به بازارهای کالا حاکم هستند. از نظر اهرم نیز باید گفت که اهرم در فارکس و هم در بازارهای کالا وجود دارد، اما با توجه به این‌که بازار فارکس نقدینگی بیشتر و نوسان کمتری دارد، محبوبیت بیشتری هم پیدا کرده است. توجه داشته باشید که اهرم می‌تواند زیان و بهره را تشدید کند.

همچنین، کالاها نیز همانند سهام در بورس خرید و فروش می‌شوند. در معاملات کالا، سقف و کفی برای نوسانات قیمت کالا تعیین می‌شود و در صورتی که از این حدود تجاوز شود، معاملات برای مدتی متوقف می‌شوند و این مدت، بستگی به محصولی دارد که معامله می‌شود. در بازار فارکس و بازارهای سهام هیچ حدودی وجود ندارد که جلوی معاملات را بگیرد.

مقالات مرتبط

پاسخی ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

شبکه‌های اجتماعی

0FansLike
2FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

آخرین مقالات