یکشنبه, اکتبر 20, 2024

تحلیل فاندامنتال فارکس چیست؟

اگر وارد بازارهای مالی بین‌المللی شوید، مدام با عبارتی تحت عنوان: تحلیل فاندامنتال فارکس مواجه می‌شوید. این می‌تواند زمینه‌ساز شما برای جذب و علاقه‌مند شدن به این حوزه باشد. به‌هرحال بازارهای مالی مشابه هر پلتفرم کسب درآمد و تجارت دیگری، نیاز به کنترل و پایش مداوم دارند.

در بازار مالی فارکس دو نوع تحلیل با نام تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی یا همان فاندامنتال روبه رو هستیم. این دو تحلیل به‌نوعی در مقابل یکدیگر و تکمیل کننده یکدیگر هستند. زیرا هیچ‌کدام به‌تنهایی نمی‌تواند جوابگوی یک معامله‌گر حرفه‌ای باشد. تحلیل دیگری نیز در سال‌های اخیر به این دو تحلیل اضافه شده که تحلیل احساسات بازار نام دارد. اما در این مقاله قصد داریم به تعریف تحلیل بنیادی، اهمیت آن و شاخص‌های مهم آن بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تعریف تحلیل بنیادی فارکس به زبان ساده

برخلاف تحلیل تکنیکال که به بررسی نمودارها و چارت‌های فارکس برای شناسایی الگوها می‌پردازد، تحلیل بنیادی فارکس با مفاهیم عمیق‌تر و پیچیده‌تری سر و کار دارد. در این نوع تحلیل باید از داده‌های اقتصادی مانند نرخ بهره و اخبار اقتصادی استفاده کنید. به طور کلی کسی که قصد دارد تحلیل بنیادی انجام دهد باید عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را که بر روی ارز تأثیرگذار بوده، مورد بررسی قرار دهد.

وقتی با دقت بیشتری به تحلیل بنیادی فارکس نگاه کنید، متوجه اهمیت این نوع تحلیل می‌شوید. چون در معاملات فارکس با چه چیز سر و کار داریم؟ با نرخ ارز. چه چیز نرخ ارز را تعیین می‌کند؟ طبیعتاً عرضه و تقاضا؛ بنابراین تا کسی نتواند میزان عرضه و تقاضا را بر اساس شاخص‌های تحلیل بنیادی تشخیص دهد، نمی‌تواند پیش‌بینی دقیقی از بازار داشته باشد. در نگاه اول استفاده از عرضه و تقاضا به‌عنوان یک شاخص مؤثر بر قیمت، آسان به نظر می‌رسد، اما بخش سخت ماجرا از آنجایی آغاز می‌شود که باید بتوانیم تمام عواملی را که بر روی عرضه و تقاضا تأثیر می‌گذارند، شناسایی و سپس آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنیم.

چه زمانی از تحلیل بنیادی فارکس استفاده کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید، تحلیل‌های بازار فارکس به دو دسته تکنیکال و بنیادی تقسیم می‌شود. هر چند تحلیل‌گران احساسات بازار نیز اخیرا به عنوان دسته سوم به لیست تحلیل‌ها پیوسته‌اند. اما هیچگاه نمی‌شود در جواب به این سوال گفت چه زمانی باید از تحلیل تکنیکال استفاده کرد و چه زمانی از تحلیل بنیادی. زیرا این دو نوع تحلیل مکمل هستند و بدون یکدیگر نمی‌توانند کاربردی عمل کنند.

فرض کنید در معامله هستید و بر اساس تحلیل تکنیکال همه چیز خوب به‌نظر می‌رسد، اما چند ساعت پس از خرید شما همه چیز تغییر کرده و دچار ضرر می‌شود. پس از بررسی دقیق متوجه می‌شوید که در ساعت‌های اخیر، خبرهایی منتشر شده که بر روی این سهام تأثیر گذاشته است. بنابراین نمی‌توانید بدون در نظر گرفتن تحلیل بنیادی، فقط بر روی تحلیل تکنیکال تمرکز کنید.

تحلیل بنیادی فارکس

تفاوت قیمت و ارزش دارایی

فرض اصلی تحلیل بنیادی فارکس و همچنین سایر بازارهای مالی، این است که قیمت یک دارایی ممکن است باارزش واقعی آن متفاوت باشد. به همین دلیل، بازارهای مختلف ممکن است گاهی اوقات یک دارایی را در کوتاه‌مدت به‌اشتباه قیمت‌گذاری کنند. اصول‌گرایان ادعا می‌کنند که علی‌رغم قیمت‌گذاری نادرست در کوتاه‌مدت، دارایی‌ها همیشه در نهایت به قیمت صحیح باز می‌گردند. هدف نهایی انجام تحلیل به این سبک، کشف ارزش واقعی یک دارایی، مقایسه آن با قیمت فعلی و یافتن فرصت معاملاتی است.

این نیز به‌خوبی تفاوت کلیدی بین تحلیل بنیادی و تکنیکال را نشان می‌دهد. درحالی‌که تحلیل تکنیکال فارکس به‌سختی به چیزی جز قیمت فعلی توجه می‌کند، تحلیل بنیادی همه چیز را به جز قیمت فعلی مورد تحقیق قرار می‌دهد. درحالی‌که این درست است که تحلیل فاندامنتال ممکن است بهترین ابزار برای یک معامله‌گر کوتاه‌مدت در بازارهای روزانه نباشد، این عوامل بنیادی فارکس و نحوه تجزیه‌وتحلیل آنها هستند که به آنچه در بلندمدت اتفاق می‌افتد پاسخ می‌دهند.

تحلیل بنیادی فارکس: روش و مبنا

تحلیل بنیادی فارکس فقط به مقایسه داده‌های فعلی شاخص‌های اقتصادی واحد با داده‌های قبلی نیست. تعداد زیادی تئوری اقتصادی وجود دارد که تجزیه‌وتحلیل بنیادی فارکس را احاطه کرده و سعی می‌کند تا داده‌های اقتصادی مختلف را در چارچوب قرار دهد تا آن را قابل‌مقایسه کند.

محبوب‌ترین تئوری‌های اقتصادی تحلیل بنیادی ارز از مفهوم برابری استفاده می‌کنند. شرایطی از قیمت که در آن ارزها باید باتوجه‌به عوامل اقتصادی محلی خود، مانند تورم و نرخ‌های بهره، در هنگام تعدیل، مبادله شوند.

چگونه تحلیل بنیادی را آغاز کنیم؟

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، باید ببینید اقتصاد چه کشوری بد و چه کشوری خوب است! زیرا همه چیز به ارز آن کشور مربوط می‌شود. شما باید بتوانید دلیل اینکه چرا برخی اتفاق‌ها و رویدادها مانند افزایش نرخ بیکاری بر روی اقتصاد و سیاست پولی یک کشور تأثیر می‌گذارد و درنهایت میزان تقاضا برای پول آن کشور را تغییر می‌دهد.

این نوع تحلیل به ما نشان می‌دهد که اگر دورنمای اقتصادی فعلی یا آتی یک کشور خوب به نظر می‌رسد، پول آن باید تقویت شود. اگر اقتصاد یک کشور بهتر باشد، کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری در آن کشور سرمایه‌گذاری خواهند کرد و این یعنی تقاضای بیشتر ارز آن کشور برای خرید دارایی آن‌.

شاخص‌های تحلیل بنیادی چه هستند؟

برای اینکه بتوانیم قدرت کلی اقتصاد یک کشور را تعیین کنیم، نیاز به بررسی شاخص‌های اصلی تحلیل بنیادی فارکس داریم. شاخص‌هایی که بر روی نرخ ارز تأثیرگذار هستند و با شناسایی آن‌ها می‌توان نرخ ارز را در روزهای آتی پیش‌بینی کرد.

شاخص‌های اقتصادی

شاخص‌های اقتصادی همان گزارش‌هایی هستند که در اخبار و سایر رسانه‌ها توسط دولت یا یک سازمان خصوصی منتشر می‌شود. در این گزارش‌ها عملکرد اقتصادی یک کشور نشان داده شده و به‌نوعی این گزارش‌ها ابزاری برای اندازه‌گیری سلامت اقتصادی یک کشور محسوب می‌شوند. به‌عنوان مثال نرخ بیکاری و آمار مسکن برخی از این گزارش‌های اقتصادی هستند که ممکن است به بعضی از آن‌ها کمتر پرداخته شود، اما با این حال هر شاخص هدف به‌خصوصی را دنبال می‌کند و می‌تواند اهمیت داشته باشد.

  • تولید ناخالص داخلی (GDP)

تولید ناخالص داخلی، گسترده‌ترین معیار اقتصاد یک کشور در نظر گرفته می‌شود و ارزش کل بازار، تمامی کالاها و خدمات تولید شده در یک کشور را در طول یک سال نشان می‌دهد. اگر میزان تولید ناخالص داخلی در یک کشور افزایش پیدا کند، به معنای این است که آن کشور از اقتصاد قدرتمندی برخوردار بوده و می‌تواند ارزش پول آن را افزایش دهد.

به دلیل اینکه رقم تولید ناخالص داخلی یک شاخص اقتصاد سرپوش در نظر گرفته می‌شود، اکثر معامله‌گران بر روی گزارش‌هایی تمرکز می‌کنند که در ماه‌های قبل از ارقام نهایی تولید ناخالص داخلی منتشر شده است. به این گزارش‌ها، گزارش‌های پیش و گزارش اولیه گفته می‌شود. بررسی این گزارش‌ها منجر به نوسانات قابل‌توجهی می‌شود. تولید ناخالص داخلی تا حدودی مشابه حاشیه سود ناخالص یک شرکت سهامی عام است، زیرا هر دو معیار رشد داخلی هستند.

  • شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)

این شاخص تغییر در قیمت کالاهای مصرفی توسط مصرف‌کنندگان را نشان می‌دهد و به‌عنوان یک شاخص تورمی کلیدی در نظر گرفته می‌شود. از آنجایی که وظیفه اصلی بانک‌های مرکزی بزرگ کنترل تورم است، تغییر در شاخص قیمت مصرف‌کننده می‌تواند بر سیاست پولی یک کشور اثرگذار باشد. برای اینکه بتوان میزان ضرر یا کسب درآمد از محصولات یا خدمات یک کشور را به دست آورد، باید گزارش قیمت مصرف‌کننده را با گزارش صادرات آن کشور مقایسه کرد. بسیاری از تحلیل‌گران به قیمت صادرات نیز توجه می‌کنند. زیرا قیمت‌های صادرات اغلب نسبت به قدرت یا ضعف یک ارز تغییر می‌کند.

  • خرده فروشی (Retail Sales)

گزارش خرده فروشی، تعیین‌کننده میزان دریافتی تمام فروشگاه‌های خرده فروشی در یک کشور است. از این گزارش می‌توان برای پیش‌بینی عملکرد شاخص‌های دارای سرپوش مهم‌تر و ارزیابی اقتصاد استفاده کرد.

  • شاخص قیمت تولیدکننده (PPI)

شاخص قیمت تولیدکننده میانگین تغییر قیمت‌هایی را که در طول زمان تولیدکنندگان داخلی برای تولیدات خود دریافت کردند، اندازه‌گیری می‌کند. از این شاخص برای سنجیدن میزان تورم در سطح عمده فروشی بوده که برای سنجیدن آن از هزاران شاخص اندازه‌گیری قیمت تولیدکننده بر اساس صنعت و دسته‌بندی محصول استفاده شده است. این شاخص به این دلیل اهمیت دارد که بر روی پول یک کشور تأثیرگذار است. چون اگر میزان شاخص قیمت تولیدکننده بالا باشد، یعنی آن کشور با تورم مصرف‌کننده رو به رو می‌شود و اگر کمتر باشد برعکس آن اتفاق می‌افتد.

  • شاخص مدیران خرید (PMI)

این شاخص به فعالیت مدیران خرید می‌پردازد و از این جهت اهمیت دارد که این مدیران اولین افرادی هستند که نسبت به کاهش یا افزایش تولیدات آینده آگاه می‌شوند. در نتیجه بررسی این شاخص می‌تواند میزان قدرت یا ضعف در بخش تولید را نشان دهد.

  • گزارش‌های استخدام

اطلاعاتی همچون نرخ بیکاری، افراد جویای کار، میزان حقوق، دستمزد و دیگر اطلاعات مربوط به مشاغل در این گزارش‌ها دیده می‌شود.

  • تراز تجاری

تراز تجاری به معنای میزان تعادل بین واردات و صادرات یک کشور است که بر روی تقاضای پول آن کشور تأثیر بسیار زیادی دارد. اگر این تراز کسری را نشان دهد؛ یعنی کشور صادرات بیشتری نسبت به واردات دارد و اگر مازاد باشد؛ یعنی واردات بیشتری دارد.

  • حساب جاری

حساب جاری میزان نقل و انتقالات نقدی یک کشور را نشان می‌دهد و اگر این شاخص میزان مازاد را نشان بدهد؛ یعنی ارزش دارایی‌های خارجی یک کشور نسبت به بدهی‌های آن بیشتر بوده و اگر کسری نشان دهد بالعکس این مسئله را نشان می‌دهد.

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی

تأثیرات ژئوپلیتیک

پس از بررسی اهمیت شاخص‌های اقتصادی در تحلیل بنیادی فارکس، نوبت به رویدادهای ژئوپلیتیک و اهمیت آن برای معامله‌گران فاندامنتال می‌رسد. ژئوپلیتیک طبق تعریف ویکی‌پدیا به «مطالعه تأثیرات جغرافیای زمین (انسانی و فیزیکی) بر سیاست و روابط بین‌الملل» گفته می‌شود. اما این مطالعه شامل روابط بین کشورها نیز می‌شود و به قدرت سیاسی یک کشور با توجه به فضای جغرافیایی آن مربوط است. این رویدادها شامل جنگ، انتخابات، تغییرات قدرت و بلایای طبیعی می‌شود که در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

  • جنگ

شروع یا پایان یک جنگ در یک کشور می‌تواند بر روی ارزش ارز صادر شده آن کشور و همچنین ارز کشورهایی که با آن درگیر هستند تأثیر بگذارد. جنگ‌ها نه تنها بر روی ارز، بلکه بر روی قیمت کالاها و دیگر دارایی‌های کشورهای درگیر جنگ اثرگذار هستند که این تأثیر می‌تواند تمامی شاخص‌های اقتصادی یک کشور را نیز تغییر دهد.

  • انتخابات

انتخابات یکی دیگر از رویدادهای ژئوپلیتیک است که می‌تواند ارزش پول یک کشور را به میزان قابل‌توجهی تغییر بدهد. انتخابات می‌تواند منجر به تغییر رژیم یا خروج یک کشور از یک منطقه شود و در نتیجه تغییرهای زیادی در قیمت‌ها و ارز ایجاد می‌شود. انتخابات در یک کشور می‌تواند بر روی بدهی دولت، میزان مالیات، تورم و سایر عوامل اقتصادی دیگر اثرگذار باشد.

  • تغییر قدرت و تغییر رژیم

اگر ملتی اقدام به تغییر رژیم کند یا در کشوری کودتا یا تغییر اجباری شکل بگیرد، این مسئله بر روی ارزش پول آن کشور اثر بسزایی خواهد داشت.

  • بلایای طبیعی

از آنجایی که اگر یک کشور دچار بلایای طبیعی مانند سیل یا زلزله شود برای کمک‌رسانی به مناطق آسیب‌دیده نیاز به بازگرداندن پول خود دارد که این اتفاق باعث افزایش ارزش پول آن کشور می‌شود. البته این افزایش ارزش کوتاه مدت خواهد بود و اگر در بلند مدت بلایای طبیعی به اقتصاد آن کشور آسیب بزند، ممکن است اثر منفی بر روی ارز آن کشور داشته باشد.

اخبار اقتصادی

بسیاری از معامله‌گران هنگام شروع یا اتمام معاملات کوتاه مدت از اخبار اقتصادی استفاده می‌کنند. برخی خبرهای مهم می‌تواند در بازار نوسان دو طرفه ایجاد کند و به همین دلیل معامله‌گران حرفه‌ای قبل از انتشار اخبار اقتصادی پراهمیت دست به معامله نمی‌زنند.  اما همین نوسانات هنگام انتشار اخبار مهم می‌‌تواند فرصتی کوتاه مدت را برای معامله‌گران ایجاد کند و باعث شود آن‌ها از اثری با عنوان «اصلاح بازار» استفاده کنند.

برخی معامله‌گران که به‌صورت بلندمدت در فارکس سرمایه‌گذاری می‌کنند، خبرهای اقتصادی را در یک بازه زمانی طولانی‌تر مورد بررسی قرار می‌دهند تا بتوانند موقعیت‌های مناسب بلندمدت را با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پولی کشور شناسایی کنند.

احساسات بازار

یکی از شاخص‌های تحلیل بنیادی فارکس سطح احساسات بازار است. از آنجایی که این بازار نوسانات زیادی دارد، احساسات نقش کلیدی‌ را در آن ایفا می‌کند و برای تحلیل بنیادی باید این احساسات را درک کرد.

  • ریسک و ریسک‌گریزی

زمانی که در بازار همه چیز خوب به نظر برسد و معامله‌گران به بازار جهانی نگاهی امیدوارانه و مثبت داشته باشند، تمایل آن‌ها به پذیرش ریسک و به عبارتی ریسک‌پذیری آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. در  چنین شرایطی ممکن است معامله‌گران به سراغ دارایی‌هایی بروند که شاید در شرایط دیگر حاضر به پذیرش ریسک آن‌ها نبودند. در چنین شرایطی گفته می‌شود که جریان ریسک‌پذیری در بازار ایجاد شده است.

از طرفی دیگر شرایط و جو اقتصادی و سیاسی یک کشور به شکلی است که معامله‌گران نگاه خوش‌بینانه‌ای به بازار نداشته و نوعی بی‌اعتمادی در آن‌ها شکل می‌گیرد. در چنین شرایطی معامله‌گران به‌شدت میزان ریسک‌پذیری خود را کاهش داده و به سراغ سرمایه‌های کم‌خطرتر می‌روند. در این شرایط بازار دچار جریان ریسک‌گریزی شده است.بنابراین آشنایی با مفاهیم و تکنیک های مدیریت ریسک بسیار مهم است.

  • نظرسنجی‌های مالی

شرکت‌هایی که سهام عمده‌ای در بازار دارند، در قالب نظرسنجی، احساسات بازار را به‌صورت ماهیانه منتشر می‌کنند. با بررسی این نظرسنجی‌ها که شاخص اعتماد مصرف‌کننده و مدیر خرید نیز بخشی از آن است، معامله‌گران می‌توانند تأثیر آن را بر روی بازار پیش‌بینی کنند.

  • شاخص‌های احساسات

شاخص‌های احساسات همانطور که از نامش پیداست گزارشی است که با احساسات معامله‌گران سر و کار دارد. این گزارش‌ها شامل گزارش تعهد معامله‌گران در موقعیت‌های مختلف بازار می‌شود. همچنین گزارش‌هایی از شاخص نوسان که نشان‌دهنده سطوح ترس سرمایه‌گذاران بوده و همچنین گزارش CBOE Equity Put/Call که مشخص می‌کند آیا معامله‌گران و سرمایه‌گذاران خریدهای صعودی‌ها را به فروش‌های نزولی ترجیح می‌دهند یا خلاف آن عمل می‌کنند.

مزایای تحلیل فاندامنتال بازار فارکس

مزایای پرتعداد تحلیل فاندامنتال فارکس باعث می‌شود که شما به موفقیت‌های آینده‌نگرانه برسید و همین‌طور یک نگاه کلی به سیاست‌های مالی و اقتصادی موجود در یک کشور داشته باشید. این کاملاً برخلاف ساختار تحلیل تکنیکال است.

رکن مهم سرمایه‌گذاری بلندمدت است

درصورتی‌که می‌خواهید در بازارهایی مانند فارکس، سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام دهید، به طبع نیاز به استفاده از تحلیل فاندامنتال خواهید داشت. درصورتی‌که نتوانید موقعیت یک کشور را در درازمدت کنترل کنید، چگونه می‌خواهید به موفقیت خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های مداوم و بلندمدت برسید؟ به طبع چنین مسئله‌ای ممکن نخواهد بود. مگر این که از این روش تحلیل درک خوبی داشته باشید.

درک کامل از تغییرات بازار

موضوع مهم در مورد تحلیل فاندامنتال فارکس این است که شما می‌توانید تغییرات جهان سیاسی را کنترل کرده و بر اساس آن، نوسانات را به‌خوبی درک کنید. چون اساساً یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های تحلیل فاندامنتال فارکس و تحلیل تکنیکال این است که شما در حالت تکنیکال از واقع روزانه دنیای سیاست و اقتصاد خبری ندارید.

کنترل و تحلیل بهتر آینده بازار

یادگیری تحلیل آینده دور، شاید یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازها برای ورود به بازارهای جهانی است. شما می‌توانید فعالیت کشورها را کنترل کرده، در درازمدت به نتایج کلیدی و مهمی در گستره دامنه‌های اقتصادی برسید. این در نوع خودش یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزیت‌های تحلیل فاندامنتال فارکس است.

کمک به شناسایی موقعیت‌های عالی

درصورتی‌که می‌خواهید در درازمدت به موقعیت‌های فوق‌العاده مالی برسید، می‌توانید با مشاهده تغییرات وضعیت یک مملکت، ارز آن را کنترل کنید. در واقع این یکی از مهم‌ترین معجزه‌های تحلیل فاندامنتال فارکس است.

تحلیل فاندامنتال فارکس

مشکلات و معایب تحلیل فاندامنتال فارکس

موضوع مهمی که باید بدانید این است که این معایب به‌هرحال بخشی از کار شماست، صرفاً باید دقت کنید که وارد آن‌ها نشده و یا این که درک خوبی از این مسئله داشته باشید که موضوع اساسی چیست.

دامنه بیش از حد اطلاعات

داده‌ها گاهی در تحلیل فاندامنتال فارکس آن‌قدر وسیع می‌شود که علناً شما را دچار مشکل می‌کند. درصورتی‌که یک سری اطلاعات با هم تناقض داشته باشد، بیشتر متوجه این موضوع می‌شوید. ضمن این که شما نیاز به توانایی و انرژی فوق‌العاده بالا برای سرمایه‌گذاری در این حوزه از علم دارید.

زمان بر بودن

یک خبر گاه با انتشار خود، تأثیر سریعی بر بازار می‌گذارد، در نتیجه شما زمان مناسب برای انجام تحلیل فاندامنتال را نخواهید داشت. حتی این می‌تواند به ضرر معاملات بعدی هم باشد. به همین منوال، در برخی مواقع اصلاً پاسخ خوبی از تحلیل فاندامنتال فارکس دریافت نمی‌کنید.

تأثیرات تعصبی معامله گران

این موضوع وجه اشتراک بین نواقص تحلیل فاندامنتال فارکس و تحلیل تکنیکال است. تعصبات و همین‌طور پافشاری روی اتفاقاتی که قبلاً رخ‌داده‌اند، یکی از بزرگ‌ترین نواقصی است که در این تحلیل‌ها دیده می‌شود. در واقع خیلی زود افراد تازه‌کار نیز با این موضوع درگیر می‌شوند.

جمع‌بندی نهایی

تحلیل بنیادی رویکردی برای تحلیل بازارها با درنظرگرفتن عواملی مانند مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. این عوامل تمایل دارند بر عرضه و تقاضای امنیت در سوال تأثیر بگذارند.

تحلیل بنیادی یکی از دو روش تحلیل بازار فارکس است. رویکرد دیگر، تحلیل تکنیکال رایج‌تر است. وقتی می‌خواهید بازارها را مطالعه کنید، تحلیل‌های بنیادی و فنی هر دو مهم هستند. بااین‌حال، معامله گران عمدتاً هنگام معامله ارزها اصول بنیادی را نادیده می‌گیرند و فقط بر تحلیل تکنیکال تمرکز می‌کنند.

بحث کلی این است که معامله گران روزانه که فقط در یک بازه زمانی کوچک معامله می‌کنند، نیازی به توجه به فاندامنتال ندارند. این به این دلیل است که عوامل بنیادی هستند که تمایل دارند بر روندهای بلندمدت تأثیر بگذارند.

بااین‌حال، صرف‌نظر از اینکه در حال معامله روزانه یا نوسانی هستید، توجه به تحولات اساسی در بازارها نیز مهم است. اگر کورکورانه و صرفاً بر اساس تحلیل تکنیکال معامله کنید، در واقع می‌توانید انتظار ضرر در معاملات خود را داشته باشید.

مقالات مرتبط

پاسخی ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

شبکه‌های اجتماعی

0FansLike
2FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

آخرین مقالات