یکشنبه, اکتبر 20, 2024

تحلیل طلا فارکس | XAU

تحلیل طلا فارکس (The ISO 4217 currency code for one troy ounce of gold) بر مبنای معامله این فلز گران‌بها در بازارهای جهانی انجام می‌شود. طلا یکی از قدیمی‌ترین، مهم‌ترین و اصلی‌ترین ارکان اقتصادی هر کشور و سرزمین است. در زمان‌های گذشته از آن به‌عنوان یک واحد پرداخت و دادوستد استفاده می‌شد. در حال حاضر و در طول تاریخ بر همین مبنا، ضرب طلا به‌عنوان سکه، جواهرات و شمش رایج است.

با مرور زمان، به دلیل سخت و پیچیده‌شدن پروسه استخراج، تورم و تغییرات سیاسی و… طلا گران و گران‌تر شد و در حال حاضر ساختار آن تبدیل به بخش مهمی از بازار شده است که البته بسته به ارز و واحد مالی هر کشور، ارزش آن متفاوت خواهد بود.

معامله طلا در بازار جهانی فارکس

Gold Trading یا تحلیل طلا فارکس، در واقع مرتبط با معامله طلا در دنیا است. در کل این پروسه، روند تجارت در یک محیط ساده انجام می‌گردد. ازآنجاکه طلا قیمت مشخصی دارد در نتیجه نیازی برای بازاریابی یا انجام هر کار دیگری نیست، ضمن این که بازار فارکس به معامله گران این قابلیت را می‌دهد که با استفاده از سیستم اهرم بتوانند با نقد و بررسی، تحلیل و آنالیز بازار به‌مرور سرمایه تجمیع کرده و بهتر معامله کنند.

تحلیل طلا فارکس در دنیا تحت عنوان XAU شناخته می‌شود و می‌توان گفت که این فلز قابلیت معامله با جفت  ارزها  را نیز دارد. معاملات طلا در فارکس می‌تواند راهی منطقی برای کسانی باشد که به دنبال یک سبد خرید متنوع هستند. فراتر از این موضوع، معمولاً سوال می‌شود که آیا معامله طلا در بازار جهانی، عرصه‌ای خوب برای کسب درآمد و البته رشد است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که نمی‌توان یک پاسخ دقیق و قطعی برای این موضوع مشخص کرد؛ مسئله مهم این است که همه چیز بستگی به سرمایه‌گذاری، شرایط و همین‌طور روند پیشروی دارد. دولت‌ها گاهی برای این که ارزش نقدینگی خود را ارتقا دهند، ناچار به تولید و فراوری پول می‌شوند که در نتیجه ارزش پول کم شده و تورم ایجاد می‌گردد اما طلا امکان تولید نخواهد داشت و به‌عنوان یک ماده معدنی استخراج می‌شود، در نتیجه در طول زمان، درگیر مسئله تورم نخواهد شد و همین‌طور با روند افزایش قیمت مواجه می‌شود.

طلا در بازار واقعی

تحلیل قیمت طلا چگونه انجام می‌شود؟

در ادامه و در بحث تحلیل طلا فارکس، در مورد این که چگونه می‌توان قیمت‌گذاری در آینده را پیش‌بینی کرد سوال مطرح می‌شود. پیش‌ازاین در مقالاتی در مورد تحلیل تکنیکال و فاندامنتال صحبت کردیم. به طبع امکان استفاده از این دو پلتفرم کلیدی نیز وجود دارد.

وقتی جنگ جهانی دوم به پایان رسید، جهان در تلاش بود دوباره ثبات پیدا کند اما بدهی و تورم زیادی وجود داشت. در سال 1944 در کنفرانس برتون وودز، نمایندگان 44 کشور مختلف تصمیم گرفتند قیمت جهانی طلا را برای حداقل 20 سال، 35 دلار برای هر اونس طلا تعیین کنند. آنها همچنین موافقت کردند که دلار را به طلا تبدیل کنند و اطمینان حاصل کنند که طلای کافی برای پشتوانه تمام تجارت بین‌المللی وجود دارد.

یکی از دلایلی که چرا طلا همچنان ارزش دارد این است که مردم آن را ارزشمند کرده‌اند. طلا نسبت به سایر فلزات ارزشمندتر است زیرا مردم آن را ارزشمندتر می‌دانند. این باور از روان‌شناسی بازار و تمایل افراد به انباشت ثروت، دارایی‌های ملموس و فلزات گران‌بها همراه با چیزهای دیگر ناشی می‌شود.

به‌طورکلی معاملات آتی یا فیوچرز و معاملات آپشن دو رکن اصلی برای ترید کردن طلا در بازار هستند. تحلیل طلا برای هر دوی این موارد مورداستفاده قرار می‌گیرد. ابزارهایی که در این حوزه در نظر گرفته می‌شود نیز می‌تواند بسته به نیاز و تخصص فرد متفاوت باشد. برای ترید طلا، شما باید از یک استراتژی فارکس مناسب استفاده کنید تا به‌موقع بفروشید و به‌موقع بخرید.

چه چیزهایی قیمت طلا را تغییر می‌دهد؟

پیش از هر چیزی باید بدانید که:

  1. سقوط قیمت دلار
  2. بحران و بی‌ثباتی اقتصادی و بازار

دو دلیل اصلی و مهم هستند که باعث می‌شوند قیمت طلا دستخوش تغییر کند. توجه کنید که هیچ یک از استراتژی‌هایی که می‌توانید استفاده کنید در نهایت قطعی نخواهد بود. تا حدودی به موقعیت اقتصادی، سیاسی و وضعیت کشورها، ارتباطات، بازار آمریکا، دلار و یورو بستگی دارد.

یکی از مهم‌ترین موارد در مورد تحلیل طلا فارکس این خواهد بود که رابطه دلار و طلا کاملاً با هم برعکس است. تورم زیاد شده، اوضاع اقتصادی آمریکا متزلزل شده که در نتیجه آن، قیمت طلا افزایش می‌یابد. به همین منوال معاملات و تحلیل طلا فارکس نیز روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

تحلیل فاندامنتال طلا چیست؟

تحلیل بنیادی طلا که در بازار جهانی فارکس انجام می‌شود یک کنترل کلی برای قیمت‌گذاری و همین‌طور پیش‌بینی است. در حال حاضر طلا نه‌تنها برای مقاصد سرمایه‌گذاری بلکه برای بسیاری از مصارف صنعتی دیگر نیز موردتوجه است. هند، چین و آمریکا از مشتریان عمده طلا در جهان هستند و جالب است بدانید که هند حدود 25 درصد از تقاضای فیزیکی جهانی را به خود اختصاص داده است. به طور معمول، تقاضای طلا در طول مناسبت‌های خاص افزایش می‌یابد و باعث افزایش قیمت می‌شود.

عوامل مؤثر بر تحلیل بنیادی طلا

داده‌های سالانه شورای جهانی طلا بین سال‌های 1990 تا 2015 حاکی از عوامل مهمی برای تقاضای طلا بود. این عوامل بر تحلیل بنیادی طلا تأثیر می‌گذارد. تقاضا برای طلا در درجه اول و اساساً ناشی از سطح درآمد است.

تقاضای طلا به‌ازای هر یک درصد افزایش درآمد سرانه، 1 درصد رشد می‌کند. قیمت طلا با خرید طلا افزایش می‌یابد. تقاضای طلا به‌ازای هر یک درصد افزایش قیمت، 0.5 درصد کاهش می‌یابد. قیمت طلا تا میانه سال 2021 میلادی بیش از 1700 دلار در هر اونس بود که نسبت به سپتامبر 2020 بیش از 300 دلار کاهش داشت اما همچنان به طور قابل‌توجهی بالاتر از ارزش‌های زیر 100 دلار است که 50 سال قبل ثبت شده بود.

تحلیل فاندامنتال طلا

تحلیل تکنیکال طلا چیست؟

برای اینکه بفهمیم چرا تحلیل تکنیکال طلا مهم است اجازه دهید ابتدا آن را تجزیه کنیم. به زبان ساده تحلیل تکنیکال جهت قیمت را از طریق مطالعه داده‌های بازار گذشته پیش‌بینی می‌کند و در درجه اول با بررسی قیمت و حجم انجام می‌شود.  تحلیل طلا فارکس، رکن مهم در این بحث است.

تجزیه‌وتحلیل روند صعودی با افزایش قیمت‌های گذشته و چگونگی ارائه شواهدی برای سودهای آتی سروکار دارد، درحالی‌که تحلیل روند نزولی به کاهش‌هایی می‌پردازد که طلا درگذشته با آن روبرو بوده است و چگونه می‌تواند نشان‌دهنده رکود بیشتر باشد. در مورد تجزیه‌وتحلیل روند جانبی، این می‌تواند توسط ناظران بازار زمانی که قیمت طلا در یک سطح خاص برای مدت معینی در نوسان است مورداستفاده قرار گیرد و می‌تواند نشان دهد که آیا در آینده باید انتظار افزایش یا کاهش را داشت.

3 مؤلفه مهم تحلیل تکنیکال طلا

تحلیلگران فنی طلا تلاش می‌کنند تا الگوها و روند قیمت‌ها را در بازار شناسایی کنند سپس سعی می‌کنند از این داده‌ها برای پیش‌بینی قیمت‌های آینده استفاده کنند که در نهایت می‌تواند سبد سرمایه‌گذاران را تقویت کند. تحلیل طلا فارکس به این موضوع کمک ویژه‌ای می‌کند.

اگرچه قیمت بدون شک مهم‌ترین جنبه تحلیل تکنیکال است، حرکت و احساسات نیز در درک حرکات طلا مهم هستند. در اینجا نگاهی به این سه جنبه می‌اندازیم.

قیمت

اکثر تحلیلگران فنی موافق هستند که قیمت، مهم‌ترین عامل در کاری است که آنها انجام می‌دهند. یک متخصص حوزه اقتصاد و تحلیل طلا فارکس در ارائه اخیر خود اظهار داشت: “قیمت یکی از سه رکن مهم برای ورود به حوزه تحلیل طلا فارکس به روش تکنیکال است.”

تکانه

وقتی به تحلیل تکنیکال طلا نگاه می‌کنیم، مومنتوم یا همان تکانه به‌سرعت را نیز می‌بینیم.

زمانی که تحلیلگران در تلاش برای تعیین قدرت یا ضعف قیمت لحظه‌ای طلا هستند، ردیابی شتاب برای تحلیلگران سودمند است. شایان‌ذکر است که مومنتوم به‌طورکلی در بازارهای روبه‌رشد مفیدتر از بازارهای نزولی است. این به این دلیل است که بازارها بیشتر از اینکه سقوط کنند، افزایش می‌یابند.

تحلیل تکنیکال طلا

احساسات

این جنبه از تجزیه‌وتحلیل تکنیکی توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کند. به احساس آنها در مورد یک کالای خاص و چگونگی کمک به شکل‌گیری و تغییر ارزش آن می‌پردازد.

احساسات به لحن بازار اشاره دارد. این امر از طریق فعالیت و حرکت قیمت طلا که در آن بازار معامله می‌شود مشهود است. تحلیلگران فنی اغلب احساسات بازار را به دلیل تأثیرگذاری بر شاخص‌های فنی در نظر می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال، هنگامی که فدرال رزرو ایالات متحده نرخ بهره را افزایش یا کاهش می‌دهد، احساسات بازار می‌تواند بالا یا پایین باشد. ازآنجایی‌که طلا نیز تحت‌تأثیر حرکت دلار آمریکا قرار می‌گیرد، مواردی مانند تنش‌های ژئوپلیتیکی یا اقتصاد پررونق برخی از عواملی هستند که می‌توانند بر احساسات تأثیر بگذارند.

جمع‌بندی نهایی

تحلیل طلا  فارکس از نظر بسیاری، کاری سودآور اما درعین‌حال پیچیده است که در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ می‌تواند یک نتیجه فوق‌العاده به همراه داشته باشد. البته به شرطی که بتوان بر مبنای ترکیب دو رکن مهم یعنی تحلیل فاندامنتال و تکنیکال، اصول بازار را بدون توجه به تعصبات و… پیدا کرد.

در این مقاله در مورد تحلیل طلا فارکس، اهمیت مؤلفه‌های کلیدی آن و همین‌طور مجموعه اطلاعاتی که در دو حوزه اصلی آن وجود دارد نکاتی را مطرح کردیم و به طبع این نکات می‌تواند در درازمدت، تبدیل به بخش روتینی از نیاز تریدرهایی شود که قصد حضور در بازار و تحلیل فارکس طلا را دارند.

مقالات مرتبط

پاسخی ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

شبکه‌های اجتماعی

0FansLike
2FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

آخرین مقالات