یکشنبه, اکتبر 20, 2024

لوریج و یا اهرم در فارکس چیست؟

معامله‌گران مبتدی و تازه کار هنگام ورود به بازار معامله فارکس با اصطلاح رایجی به نام لوریج یا اهرم آشنا می‌شوند. اگر شما نیز یکی از آن معامله‌گران تازه‌ کار هستید احتمالاً در گروه‌های معاملاتی و شبکه‌های اجتماعی متوجه شده‌اید که معامله‌گران مدام درباره به دست آوردن اهرم بیشتر یا خطرهای هر اهرم با یکدیگر بحث و گفتگو می‌کنند. اما لوریج یا اهرم در فارکس چیست؟ چه تأثیری در معاملات فارکس دارد؟ در این مقاله قصد داریم به معرفی لوریج یا اهرم بپردازیم و با نحوه عملکرد، مزایا و معایب آن آشنا شویم.

تعریف اهرم به زبان ساده

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم لوریج چیست، باید بگوییم که لوریج یا اهرم مانند یک وثیقه است که توسط کارگزار به معامله‌گر داده می‌شود. چرا از بانک وام دریافت می‌کنید؟ طبیعتاً دلیل آن این است که پول کافی برای خرید کالا، زمین یا هر نوع سرمایه دیگری را ندارید. منتهی بانک‌ها با ارائه وام، از شما بهره می‌گیرند؛ اما در معاملات فارکس، کارگزاری در صورت ارائه اهرم هیچ بهره‌ای دریافت نمی‌کند.

بنابراین، اهرم توانایی شما را برای ورود به پوزیشن‌هایی با حجم معاملاتی بیشتر افزایش می‌دهد و شما می‌توانید با موجودی کم، معاملاتی با حجم بالاتر انجام دهید. اکثر کارگزاران لوریج یا اهرم را با استفاده از نسبت دلار موجود در حساب شما با دلاری که می‌توانید با آن معامله کنید، محاسبه می‌کنند. مثلاً رایج‌ترین نسبت اهرمی که در فارکس استفاده می‌شود، نسبت 1:100 است. اگر اهرم 1:100 داشته باشید، به این معنی است که به ازای هر دلاری که در حساب خود واریز می‌کنید، می‌توانید ارزی با قدرت 100 دلار خریداری کنید.

اهرم در فارکس چگونه عمل می‌کند؟

استفاده از اهرم راهی عالی برای سرمایه‌گذاری در فارکس محسوب می‌شود. زیرا قیمت ارز کمتر دچار تغییر می‌شود و حاشیه ریسک کمتری دارد. این مسئله را با ذکر یک مثال توضیح می‌دهیم:

فرض کنید در حساب فارکس خود 100 دلار موجودی دارید. طبق تحلیل‌هایی که در بازار انجام داده‌اید، پیش‌بینی می‌کنید که ارزش دلار کانادا به زودی افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین تمام موجودی خود را بر روی دلار کانادا سرمایه‌گذاری می‌کنید. هنگام خرید، 1 دلار برابر با 1.327 دلار کانادا است، به این معنی که حدود 1327 دلار کانادا به حساب خود اضافه کرده‌اید. در پایان روز، ارزش دلار آمریکا در مقایسه با دلار کانادا کاهش می‌یابد. 1 دلار اکنون فقط 1.320 دلار کانادا ارزش دارد. شما پول خود را پس می‌دهید و حدود 1005 دلار دریافت می‌کنید. این یعنی کل سود شما حدود 5 دلار بوده و این قبل از پرداخت هزینه کارگزار فارکس است.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که لوریج یا اهرم بسیار حائز اهمیت است. زیرا ارزش یک ارز ممکن است روزانه با درصد بسیار کمی کاهش یا افزایش پیدا کند. باتوجه ‌به مثال بالا، با اهرم 1:100، به جای 5 دلار، یک سود 500 دلاری دریافت خواهید کرد.

لوریج در فارکس

تا چه حد می‌توان از لوریج یا اهرم استفاده کرد؟

بسیاری از معامله‌گران فارکس به مارجین ارز جذب می‌شوند. به این دلیل که برای به دست آوردن سودهای بزرگ به سرمایه‌گذاری هزاران دلار نیاز ندارند. اما به این نکته نیز باید توجه کرد که لوریج یا اهرم، بخصوص برای معامله‌گران تازه کار می‌تواند بی‌نهایت خطرناک باشد. هنگامی که از اهرم 100:1 استفاده می‌کنید، ممکن است محتمل ضرر 100 برابری بشوید. این یعنی اگرچه پتانسیل برای کسب سود بسیار زیاد با سرمایه‌گذاری اندک وجود دارد، اما احتمال از دست رفتن سرمایه اولیه‌تان نیز وجود دارد.

توصیه می‌کنیم برای استفاده از لوریج یا اهرم همیشه با نسبت‌های کمتر شروع کنید. رایج‌ترین نرخ اهرمی که در فارکس استفاده می‌شود 100:1 است؛ اما به معامله‌گران مبتدی و تازه کرد توصیه می‌کنیم که برای شروع از لوریج یا اهرم 50:1 استفاده کنند. این نسبت سطح ریسک کمتری دارد و برای خالی کردن سرمایه اولیه شما به یک نوسان قیمتی 2٪ نیاز دارد؛ چیزی که در نوسان ارزی بسیار غیر معمول است. زمانی که تجربه معاملاتی بیشتری پیدا کردید، می‌توانید میزان اهرم را افزایش دهید.

میزان لوریج یا اهرم مورد نظر خود را بر مبنای عوامل زیر انتخاب کنید:

  • میزان ریسک‌پذیری؛ برای از دست دادن چه مقدار از سرمایه‌تان آمادگی دارید؟ اصول اولیه مدیریت سرمایه را یاد بگیرید.
  • استراتژی‌های معاملاتی فردی؛ اینکه از چه بازه زمانی‌ای استفاده می‌کنید، بسیار اهمیت دارد. داشتن یک برنامه معاملاتی فردی به نظم و انضباط تریدر خیلی کمک می کند.
  • تجربه شما در معاملات فارکس؛ سطح معاملاتی شما چقدر است؟ آیا می‌توانید معاملات با حجم بالا را کنترل کنید؟ با استفاده از مهارت های مدیریت ریسک از ضرر جلوگیری کنید.

آیا می‌توان بدون لوریج یا اهرم معامله کرد؟

شما می‌توانید فقط با میزان پولی که در حساب خود دارید، معامله کنید. اما در نظر داشته باشید که میزان سودی که به دست خواهید آورد به اندازه میزان ضرر کاهش پیدا می‌کند. با این حال معامله جفت ارز بدون اهرم برای سه نوع معامله‌گر مناسب خواهد بود:

  • افرادی که در حساب معاملاتی خود 100.000 دلار یا بیشتر دارند. این افراد می‌توانند بدون از دست دادن کل سرمایه، محتمل ضرر شوند.
  • افرادی که هدفشان کسب درآمد از فارکس نیست و فقط امیدوار هستند که پس‌انداز خود را بدون هیچ ریسک جدی بازگردانند.
  • معامله‌گرانی که قصد دارند تجربه معاملاتی خود را افزایش دهند و بر روی استراتژی‌های فارکس در یک فضای معاملاتی با پول حقیقی تسلط پیدا کنند؛ اما نمی‌خواهند کل سپرده خود را به خطر بیندازند.

نکات مفید برای معامله در فارکس با لوریج

  • سعی کنید سطوح پایین لوریج یا اهرم را نگه دارید
  • سرمایه را به 1 الی 2 درصد از سرمایه کل به دست آمده از هر پوزیشن، محدود کنید.
  • سعی نکنید با اضافه کردن سهم از یک پوزیشن بازنده خارج شوید؛ همان لحظه ضررهای خود را متوقف کنید.
  • برای کاهش نزولی و محافظت از سرمایه خود از استاپ لاس یا استاپ تریل استفاده کنید.
  • همواره مهارت و دانش تحلیل تکنیکال خود را بهبود دهید.

سخن پایانی

در این مقاله به سؤال لوریج یا اهرم چیست پاسخ دادیم و با نحوه عملکرد آن آشنا شدیم. همان‌طور که اشاره شد، لوریج یا اهرم به منزله وامی است که از سمت کارگزار به معامله‌گر ارائه می‌شود و معامله‌گر با استفاده از آن می‌تواند با حداقل سرمایه وارد پوزیشنی با حجم معاملاتی بالا شود. معامله‌گرانی که با تازگی وارد بازار فارکس شده‌اند نباید از اهرم‌هایی با نسبت بالا استفاده کنند، زیرا ممکن است کل سرمایه خود را از دست بدهند. افراد باتجربه در بازار فارکس و افرادی که دارای سرمایه بسیار زیادی در حساب معاملاتی خود هستند، می‌توانند بدون استفاده از اهرم معاملات خود را انجام دهند.

مقالات مرتبط

پاسخی ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

شبکه‌های اجتماعی

0FansLike
2FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

آخرین مقالات