یکشنبه, اکتبر 20, 2024

آشنایی با روانشناسی کندل استیک در فارکس

کندل استیک‌ها یا نمودارهای کندل استیک موقعیتی واضح، معنادار و شفاف را به معامله‌گران ارائه می‌دهند. کندل‌ها برای تجزیه و تحلیل معاملات اهمیت زیادی دارند، زیرا به عنوان نمایانگر آنچه در بازار اتفاق می‌افتد عمل می‌کنند. روانشناسی کندل استیک اطلاعات ارزشمندی در مورد قیمت باز شدن و بسته شدن معامله، بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت ارائه می‌دهند و به تریدر کمک می‌کنند حرکت قیمت را بررسی کرده و بهترین تصمیم را بگیرد.بنابراین، در این مقاله به بررسی روانشناسی کندل استیک‌ها می‌پردازیم.

کندل در تحلیل تکنیکال

حرکت کندل‌ها در تحلیل تکنیکال فارکس به طور کلی به چندین روش مختلف در نمودار قیمت نمایش داده می‌شود که محبوب ترین آنها موارد زیر هستند:

  • نمودار خطی
  • نمودار میله ای

کندل استیک‌ها یا نمودارهای کندل استیک وضعیت واضح‌تر و معنی‌داری را نسبت به نمودارهای دیگر نشان می‌دهند و به کمک آن‌ها، معامله‌گران می‌توانند موقعیت تحلیلی بهتری داشته باشند. به همین دلیل، آنها مدل خوبی برای نشان دادن روانشناسی بازار هستند.

نمودار خطی در تحلیل تکنیکال

نمودار خطی آخرین قیمت سهام را نشان می‌دهد. این نمودار هیچ اطلاعات دیگری در مورد بالاترین قیمت بازار، پایین‌ترین قیمت بازار و قیمت باز شدن معاملات ارائه نمی‌دهد. بنابراین نمی‌توان از آن برای تحلیل روانشناسی بازار استفاده کرد.

نمودار میله‌ای در تحلیل تکنیکال

نمودار میله‌ای مواردی مانند کمترین قیمت، بالاترین قیمت، قیمت باز و قیمت بسته شدن را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. با این حال این نمودار کمتر از نمودار خطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دلایل استفاده از کندل استیک ها

دلایل معامله‌گران برای استفاده از کندل استیک‌ها به شرح زیر است:

  • بررسی نمودار قیمت در بهترین حالت ممکن
  • نمایش دقیق کمترین قیمت، بالاترین قیمت، قیمت باز شدن و بسته شدن معامله
  • تحلیل ساده روانشناختی از بازار

دلایل روانشناسی کندل استیک ها

روانشناسی کندل استیک به چه معناست؟

رفتار انسان در ارتباط با پول همیشه تحت تأثیر ترس، طمع و امید است. تجزیه و تحلیل کندل استیک با نشان دادن نحوه تعامل خریداران و فروشندگان با یکدیگر به تریدرهای فارکس کمک می‌کند تا این عوامل روانی را درک کنند. معامله گران در بازار دو دسته هستند، خریدار و فروشنده. الگوهای کندل استیک نشان می‌دهند کدام یک از این دو دسته در حال حاضر کنترل قیمت را در دست گرفته‌اند.

بسیاری از معامله گران و سرمایه‌گذاران، در مقطعی از سفر تحلیلی خود، متوجه می‌شوند که درک روانشناسی بازار برای دستیابی به موفقیت پایدار ضروری است. راز اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن مسیر، درک قدرت روانشناسی کندل استیک‌ها است.

آموزش کندل استیک چه کمکی به معامله گر می‌کند؟

کندل‌ها به تریدرها نشان می‌دهند چه کسی بازار را کنترل می‌کند و چه چیزی باعث روند فعلی می‌شود. اگر یک تریدر یا سرمایه‌گذار درک کند که چه گروهی کنترل بازار را در دست دارند و روند بازار صعودی یا نزولی است، با آمادگی و قاطعیت بیشتری وارد بازار می‌شود.

نمودارهای کندل استیک با هدف نشان دادن رابطه معنادار بین قیمت بازار و عرضه و تقاضا ایجاد شده‌اند. امروزه از این نمودارهای فارکس هنگام معامله در انواع بازارهای مالی استفاده می‌شود و به معامله‌گران کمک می‌کند تا احساسات بازار را بسنجند(تحلیل سنتیمنتال).

تشخیص کندل ها

کندل‌ها ابزاری قدرتمند برای تحلیل تکنیکال و به نوعی زبان بازارهای مالی محسوب می‌شوند. آنها منعکس کننده روانشناسی سرمایه‌گذاران هستند. کندل‌ها برای ارزیابی احساسات بازار و به عنوان نشان‌دهنده حوزه‌های کلیدی مورد حمایت خریداران و فروشندگان استفاده می‌شوند. یادگیری روانشناسی کندل استیک شناخت بهتری نسبت به بازار به معامله‌گران می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تصمیم درستی اتخاذ کنند.

تعداد کندل‌های موجود در بازار در زمان‌های مختلف به قدری زیاد است که تشخیص اینکه کدام یک اهمیت بیشتری دارد و شرایط مناسبی برای ورود به معامله به شمار می‌رود دشوار و بسیار زمان‌بر خواهد بود. روانشناسی کندل استیک به معامله‌گران کمک می‌کند نقطه ورود مناسب را پیدا کرده و ضرر خود را در بازار کاهش دهند(تعیین حد سود و ضرر).

تجزیه و تحلیل نمودارهای کندل استیک

هنگام تجزیه و تحلیل نمودارهای کندل استیک، یک تریدر باید مناطق حمایت و مقاومت یا خطوط روند صعودی و نزولی را شناسایی کرده و پس از اینکه قیمت به این مناطق رسید، تصمیم بگیرد که وارد معامله خرید شود یا فروش. درواقع با تجزیه و تحلیل نمودارهای کندل استیک معامله‌گر می‌تواند جهت گیری بازار را مشخص کند.

بیش از 100-200 نوع الگوی کندل استیک وجود دارد که یادگیری همه آنها غیرممکن است. در نتیجه یک تحلیلگر نباید تمام توجه خود را بر روی یک ابزار متمرکز کند. درواقع هر تریدر و تحلیلگر باید یاد بگیرد که با ترکیب ابزارهای تحلیل تکنیکال مناسب، مناطق مهم قیمت را شناسایی کند.

از الگوهای کندل استیک چه زمانی استفاده می ‌شود؟

از الگوهای کندل استیک در شرایط زیر می‌توان استفاده کرد:

  • استفاده از کندل استیک در مناطق استراتژیک: استفاده از کندل استیک در یک تحلیل تکنیکی کلاسیک برای شناسایی سطوح مقاومت و حمایت کلیدی و اتخاذ یک استراتژی موفق فارکس بسیار مهم است.
  • استفاده از کندل استیک هنگام رقابت بین خریداران و فروشندگان: نمودارهای کندل استیک در سطوحی که خریداران و فروشندگان برای تسلط بر بازار با هم رقابت می‌کنند استفاده می‌شود. فراموش نکنید الگوهای کندل استیک زمانی معتبر هستند که کندل بعدی ادامه یا معکوس روند را تأیید کند. همچنین الگوی زمانی بالاتر مانند تایم فریم‌های روزانه معتبرتر هستند.

روانشناسی باز شدن قیمت در کندل استیک

قیمتی که با آن معامله آغاز می‌شود تعادل بین خریداران و فروشندگان را در اولین معامله آن روز (یا بازه زمانی مورد نظر) نشان می‌دهد. قیمت باز شدن معامله در کندل‌ها اهمیت زیادی دارد زیرا تریدرها با بررسی روز قبل زمان کافی برای تحلیل بازار داشته‌اند و می‌توانند معاملات خود را در ابتدای روز انجام دهند. با این حال به چند نکته باید توجه کرد:

  • فاصله بین قیمت بسته شدن معامله در روز قبل و قیمت باز شدن معامله در روز جاری می‌تواند ذهنیت بازار را به خوبی نشان دهد.
  • در بازارهایی مانند بورس، اهمیت قیمت باز شدن معامله بیشتر است، زیرا سازمان‌های بزرگ به دلیل سیاست‌های خرید و فروش سهام، در اوایل روز با حجم بالایی به گونه‌ای که کمترین تأثیر را بر قیمت سهام داشته باشد مبادلات خود را انجام می‌دهند.

روانشناسی بالاترین قیمت کندل استیک

بالاترین قیمت، بالاترین نقطه‌ای است که خریداران می‌توانند قیمت را تا آن نقطه پایین بیاورند. این منطقه را می‌توان نوعی مقاومت در نظر گرفت. زمانی که قدرت خریدار بالا باشد، معامله در بالاترین سطح خود بسته می‌شود، اما زمانی که قدرت خرید به دلیل فروش توسط فروشندگان کاهش پیدا کند، قیمت بسته شدن معامله کمتر از بالاترین قیمت خواهد بود.

روانشناسی پایین ترین قیمت در کندل استیک

پایین‌ترین قیمت، پایین‌ترین نقطه‌ای است که فروشندگان می‌توانند قیمت را در آن نقطه بالا ببرند. پایین‌ترین قیمت را نیز می‌توان به عنوان منطقه حمایت در نظر گرفت. در واقع، پایین‌ترین قیمت جایی است که به دلیل بالا بودن تقاضا، قیمت بیشتر از این کاهش پیدا نمی‌کند. البته وقتی قیمت در پایین‌ترین نقطه خود بسته می‌شود، دیگر نمی‌توان کمترین قیمت را منطقه حمایت در نظر گرفت. حتی می‌توان گفت که خریداران با پایان دادن به معامله و بستن قیمت در پایین‌ترین سطح خود از کاهش بیشتر قیمت نجات پیدا کرده‌اند.

روانشناسی قیمت بسته شدن معامله در کندل استیک

قیمت بسته شدن معامله، نقطه تعادل بین خریداران و فروشندگان را در پایان معامله نشان می‌دهد. آخرین معامله اطلاعات زیادی در مورد ذهنیت تریدرها ارائه می‌دهد، بنابراین فاصله بین دو قیمت بسته شده می‌تواند اطلاعات مهمی در مورد روانشناسی کندل‌ها و بازار در اختیار تریدرها بگذارد.

تفاوت قیمت نهایی بین دو کندل

همانطور که اشاره کردیم، تفاوت قیمت نهایی دو کندل از نظر روانشناسی کندل استیک و میزان عرضه و تقاضا بسیار مهم است. زمانی که اختلاف بین دو قیمت نهایی مثبت باشد، تقاضا بیشتر از عرضه است. تقاضای بالا منجر به افزایش قیمت می‌شود. زمانی که اختلاف بین دو قیمت نهایی منفی باشد، عرضه بیشتر از تقاضا است. عرضه بالا منجر به کاهش قیمت خواهد شد.

محدوده کندل استیک و تفسیر نیروهای عرضه و تقاضا

محدوده کندل استیک محدوده‌ای است که قیمت در طول یک روز (یا یک بازه زمانی خاص) در آن حرکت می‌کند. این محدوده از بالاترین قیمت تا کمترین قیمت را شامل می‌شود. به طور کلی، هرچه دامنه یک کندل بیشتر باشد، نیروهای عرضه و تقاضا آسان‌تر قیمت را جابجا می‌کنند.

شناسایی کندل ‌های صعودی با استفاده از روانشناسی کندل استیک

برای شناسایی کندل‌های صعودی می‌توان دو کندل را در کنار هم بررسی کرد. یک کندل صعودی زمانی تشکیل می‌شود که قیمت بسته شدن کندل فعلی بالاتر از قیمت بسته شدن کندل قبلی باشد.

شناسایی کندل ‌های نزولی با استفاده از روانشناسی کندل استیک

برای تشخیص یک کندل نزولی نیز می‌توان دو کندل را در کنار هم بررسی کرد. کندل نزولی زمانی تشکیل می‌شود که قیمت بسته شدن کندل فعلی کمتر از قیمت بسته شدن کندل قبلی باشد.

بنابراین، اگر کندل‌ها به درستی درک شوند، تا حد زیادی می‌توان تغییرات قیمت در آینده را به درستی پیش‌بینی کرد.

در بازارهایی مانند بازار فارکس، معامله‌گران نمی‌توانند با سرمایه اندک و حجم معاملات خود بازار را به حرکت در بیاورند. بنابراین، کندل‌ها روند عرضه و تقاضا را در مقادیر زیاد از سوی بانک‌ها و سازمان‌ها نشان می‌دهند. از این رو، این حجم تراکنش است که نشان می‌دهد که آیا حرکات آنها جعلی است یا واقعی. کندل‌ها نیمی از اطلاعات را از نظر احساسات و روانشناسی بازار و نیمی دیگر را از نظر حجم معاملات نشان می‌دهند.

نکات طلایی در روانشناسی کندل استیک

آشنایی با روانشناسی کندل استیک ها به تریدرها در مدیریت ریسک بازار کمک زیادی می کند. بنابراین، در ادامه به نکات بسیار مهمی اشاره می‌کنیم که از این اطلاعات می‌توان برای تجزیه و تحلیل کندل‌ها و شناسایی احساسات بازار استفاده کرد:

  • سایه در کندل‌ها خطی است که محل نوسان قیمت را در مقایسه با قیمت‌های باز و بسته شدن معامله نشان می‌دهد. طول سایه چه بالای کندل و چه زیر کندل بسیار مهم است. طول سایه نشان دهنده قدرت، ضعف و عدم اطمینان بازار خواهد بود.
  • اگر کندل سایه نداشته باشد، احساسات یا روند بازار در آن نقطه قوی است.
  • یک کندل با دامنه زیاد (فاصله بین بالاترین و کمترین قیمت در کندل) نشان دهنده روند صعودی یا نزولی قوی در بازار است. از طرفی کندل با دامنه کم نشان دهنده روند ضعیف بازار به سمت افزایش یا کاهش قیمت است.
  • یک کندل با بدنه کوچک و حجم زیاد می‌تواند نشان دهنده اقدامات آتی رهبران بازار برای ادامه روند یا حرکت در جهت مخالف باشد.
  • دو کندل مشابه بر اساس جایی که در نمودار ظاهر می‌شوند، می‌توانند معانی مختلفی داشته باشند. کندل‌های مشابه در ابتدای روند، میانه روند و انتهای روند و یا در مناطق حمایت و مقاومت معانی متفاوتی دارند. برای تفسیر کندل‌ها، باید آنها را با پس زمینه بازار بررسی کرد. پس هرگز یک کندل را به تنهایی نمی‌توان تفسیر کرد.
  • حجم معاملات تایید کننده تغییرات قیمت است. بنابراین ابتدا باید عملکرد قیمت را با کندل تفسیر و سپس بررسی کرد که آیا این کندل‌ها از نظر حجمی تایید می‌شوند یا خیر. حجم زیاد می‌تواند نشانه تایید و درستی الگوهای کندل استیک باشد.
  • بهتر است برای بررسی تصویر بزرگ‌تر بازار، نمودارهای کندل استیک را در بازه‌های زمانی تفسیر کرد یا برای تجزیه و تحلیل دقیق‌تر، بازه‌های زمانی کوچک‌تر را در نظر گرفت.

سخن پایانی

نمودارهای کندل استیک شامل نمودارهای خطی و میله‌ای هستند که موقعیتی واضح و شفاف را به معامله‌گران ارائه می‌دهند. روانشناسی کندل استیک برای تجزیه و تحلیل معاملات اهمیت زیادی دارد، زیرا نمایانگر آنچه در بازار اتفاق می‌افتد خواهد بود و اطلاعات ارزشمندی در مورد قیمت باز شدن و بسته شدن معامله، بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت ارائه می‌دهند. با روانشناسی کندل استیک، تریدرها می‌توانند در زمان و شرایط مناسبی وارد بازار شوند و به بیشترین سود برسند. هر معامله گر باید قبل از ورود به بازار از طریق انواع بروکرهای فارکس از جمله فورچونا مارکتس در مورد کندل استیک ها و روانشناسی آن ها اطلاعات کافی داشته باشد و در ضمن ترید از آن اطلاعات برای اتخاذ تصمیم گیری های صحیح کمک بگیرد.

مقالات مرتبط

پاسخی ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

شبکه‌های اجتماعی

0FansLike
2FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

آخرین مقالات