یکشنبه, اکتبر 20, 2024

کپی تریدینگ یا معاملات رونویس چیست؟

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای استفاده از فرصت‌های بازار، کپی برداری از بهترین معامله‌گران است. کپی تریدینگ(Copy Trading) به شما این امکان را می‌دهد تا به طور خودکار استراتژی‌های معامله‌گران با تجربه را بدون نیاز به تجزیه و تحلیل بازار، کپی کرده و از انها استفاده کنید.

برخی از معامله‌گران از این روش به عنوان راهی برای “کسب درآمد در حین یادگیری” استفاده می‌کنند، زیرا تجزیه و تحلیل بازارها برای معامله‌گرانی که به تازگی وارد بازار شده‌اند می‌تواند دشوار باشد. از سوی دیگر، برخی از معامله‌گران هستند که به دلیل کمبود زمان، از روش کپی تریدینگ استفاده می‌کنند. در هر صورت، کپی تریدینگ می‌تواند ابزار مفیدی برای انواع معامله‌گران فارکس باشد.

کپی تریدینگ چیست؟

کپی تریدینگ شامل پیروی و کپی برداری از استراتژی‌های معاملاتی سایر معامله‌گران می‌شود. این روش در سال 2005 برای اولین بار توسط سرویس معاملاتی Tradency ارائه شد، اما محبوبیت آن با eToro و سرویس CopyTrader افزایش یافت. امروزه بروکرهای مختلفی امکان کپی تریدینگ را با ویژگی‌های مختلف ارائه می‌دهند.

در کپی تریدینگ، تنها لازم است که یک معامله‌گر قدرتمند که بیشتر استراتژی‌های او به سود می‌رسند را در بروکر مورد نظر خود پیدا کنید. اکثر پلتفرم‌ها راه ساده‌ای برای فیلتر کردن نتایج معاملات معامله‌گران با تجربه ارائه می‌دهند که یافتن روشی متناسب با سبک معاملاتی و میزان تحمل ریسک شما را آسان می‌کند.

هنگامی که معامله‌گر مورد نظر خود را پیدا کردید، پلتفرم معاملاتی همان معامله را به صورت خودکار در حساب شما باز می‌کند. همچنین می‌توانید میزان سرمایه و میزان ریسک در هر معامله را مشخص کنید.

به عنوان مثال، اگر یک معامله‌گر با 5 درصد از حساب معاملاتی خود، موقعیت خرید طلا را باز کند، همان معامله در حساب معاملاتی شما باز می‌شود. با این حال، شما می‌توانید ریسک هر معامله را به هر سطحی که می‌خواهید محدود کنید.

انواع مختلفی از کپی تریدینگ وجود دارد که شامل معامله آینه ای(Mirror Trading) و معامله اجتماعی(Social Trading) است. در ادامه شباهت‌ها و تفاوت‌های هر یک از آنها را بررسی کنیم.

معامله آینه ای(Mirror Trading) و معامله اجتماعی(Social Trading)

بررسی معامله آینه ای

معامله آینه‌ای را می‌توان زیرمجموعه‌ای از کپی تریدینگ در نظر گرفت. برخلاف کپی تریدینگ، معاملات آینه‌ای شامل کپی کردن یک استراتژی معاملاتی خاص است که اغلب به شکل الگوریتم‌های معاملاتی خودکار ارائه می‌شود.

ممکن است گروه بزرگی از معامله‌گران پشت یک استراتژی معاملاتی خودکار وجود داشته باشند. در برخی موارد، صدها معامله‌گر حرفه‌ای ممکن است در ایجاد استراتژی خودکاری که شما دنبال می‌کنید، نقش داشته باشند. در این روش شما به جای کپی کردن معاملات فردی، استراتژی الگوریتمی کپی تریدینگ را دنبال می‌کنید.

از نظر اتوماسیون معاملاتی، معاملات آینه ای مانند کپی تریدینگ، کاملاً خودکار انجام می‌شوند. همچنین از آنجایی که استراتژی‌های معاملاتی الگوریتمی اغلب برای دنبال کردن تعداد بی‌شماری از ورودی‌های بازار تنظیم شده اند، بنابراین پردازش آن‌ها در میلی‌ثانیه انجام می شود و یک سیگنال معاملاتی ایجاد می‌شود که به تنوع بیشتر در سبد معاملاتی شما منجر خواهند شد. علاوه بر این، بسیاری از استراتژی‌های الگوریتمی در بیش از یک بازار معامله می‌شوند.

بررسی معامله اجتماعی

یکی دیگر از انواع رایج کپی تریدینگ، معامله اجتماعی است. در معاملات اجتماعی، شما به طور خودکار معاملات سایر معامله‌گران را کپی نمی‌کنید، بلکه ایده‌ها و تحقیقات بازار را با همفکران خود مبادله خواهید کرد که می‌تواند به عملکرد تجاری شخصی شما کمک کند.

پلتفرم‌های معاملات اجتماعی راه بسیار خوبی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجارت از معامله‌گران با تجربه است. با این روش شما استراتژی‌های معامله‌گران با تجربه را درک می‌کنید، چگونگی تجزیه و تحلیل بازار به کمک تحلیل تکنیکال را یاد می‌گیرید و متوجه می‌شوید آن‌ها معاملات را چگونه مدیریت می‌کنند.

با این حال، همه این مزایایی که این روش ارائه می‌دهد با یک اشکال بزرگ همراه هستند؛ و آن ایراد این است که معامله اجتماعی خودکار نیست. این روش بستری برای تبادل دانش، تحقیق و ایده است، اما باید به صورت دستی معاملات را باز کنید. در نتیجه معامله اجتماعی بیشتر از معاملات کپی و معاملات آینه ‌ای وقت گیر است.

معاملات کپی و معاملات آینه ‌ای

کپی تریدینگ در ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

کپی تریدینگ یک مفهوم جهانی است که در همه بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معامله‌گران در انواع بازارهای مالی شامل بازار فارکس، ارزهای دیجیتال یا سهام می‌توانند از این روش استفاده کنند.

ارزهای دیجیتال در دنیای مالی نسبتاً جدید هستند و معامله‌گران حرفه‌ای که از اکوسیستم کریپتو پیروی می‌کنند معمولاً دانش فنی عمیقی از دنیای ارزهای دیجیتال دارند. کپی کردن معاملات معامله‌گران ارزهای دیجیتال یک روش کاملا منطقی است، به خصوص اگر تجربه لازم برای انجام تنهایی معاملات را ندارید.

مزایا و معایب کپی تریدینگ چیست؟

کپی تریدینگ می‌تواند یک روش سودآور محسوب شود. در این روش شما به طور خودکار معاملات معامله‌گران حرفه‌ای را در زمان کم تکرار می‌کنید و از نتایج معامله لذت می‌برید. با این حال، این روش می‌تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد.

مزایای کپی تریدینگ

برخی از مهم‌ترین مزایای این نوع معاملات به شرح زیر هستند:

  • خودکار بودن معاملات: مزیت اصلی کپی تریدینگ توانایی خودکار کردن معاملات با پیروی از سایر معامله‌گران با تجربه است. در این روش، تنها لازم است معامله‌گری را پیدا کنید که بیشتر معاملات او به سود می‌رسند و به طور دوره‌ای عملکرد معامله‌گر را بررسی کنید.
  • پیدا کردن معامله‌گران با تجربه در کمترین زمان: مزیت بعدی کپی تریدینگ این است که شما در بروکرها و پلتفرم‌هایی که این نوع معاملات را ارائه می‌دهند به سادگی می‌توانید با چندین فیلتر ساده، از جمله نتایج معاملات، سود و زیان، میانگین اندازه معاملات برنده و بازنده، میانگین ریسک در هر معامله، نسبت پاداش به ریسک و موارد دیگر معامله‌گران با تجربه را پیدا کنید.
  • افتتاح حساب رایگان: در اکثر بروکرهای ارائه دهنده کپی تریدینگ، به راحتی و به صورت رایگان می‌توانید حساب کاربری ایجاد کنید.
  • کمرنگ شدن تاثیر احساسات در معاملات: برای معامله‌گران تازه‌کار، احساسات می‌توانند تأثیر زیادی بر نتایج معاملات داشته باشند. با کپی تریدینگ، از آنجایی که مجبور نیستید به تنهایی بازار را تحلیل کنید، تاثیر احساسات بسیار کمرنگ می‌شود. با این حال، بد نیست اطلاعاتی در زمینه تحلیل سنتیمنتال هم داشته باشید.

معایب کپی تریدینگ

یکی از مهم‌ترین معایب کپی تریدینگ، محدودیت در مدیریت ریسک است. در این روش عملکرد معاملاتی شما کاملاً به نتایج معاملات معامله‌گرانی که دنبال می‌کنید بستگی دارد. با این حال، پلتفرم‌های معاملاتی ارائه دهنده این روش، به شما این امکان را می‌دهند که سرمایه و حد ضرر خود را مشخص کنید. همچنین اگر احساس کنید که معامله کپی شده به خوبی نمی‌تواند سودآور باشد، می‌توانید به صورت دستی آن را ببندید.

برترین بروکرهای کپی تریدینگ

برترین بروکرها و پلتفرم‌های ارائه دهنده کپی تریدینگ به شرح زیر هستند:

فورچونا مارکتس: این پلتفرم امکانات زیادی مثل طیف وسیعی از نمادها، اسپرد پایین و کمیسیون کم را برای کاربران ایرانی بدون محدودیت خاصی فراهم می کند و تریدرهای حرفه ای زیادی از این پلت فرم استفاده می کنند.

  • eToro: مزیت این پلتفرم سادگی آن است و معامله‌گران می‌توانند در ۱۹۰۰ زمینه مختلف در این بروکر کپی تریدینگ انجام دهند.
  • FXCM: بازارهای ارائه شده در این پلتفرم تعداد کمی دارند، اما انواع مختلف تریدرها می‌توانند از این بروکر استفاده کنند.
  • AvaTrade: خدمات مشتریان در این پلتفرم ضعیف است و کالاهای قابل معامله کمتر از ۱۰۰۰ مورد هستند. با این حال این بروکر یک پلتفرم مناسب برای معاملات آینه ‌ای و اجتماعی محسوب می‌شود.
  • Darwinex: این بروکر یک انجمن منحصر‌به‌فرد در زمینه کپی تریدینگ برای تریدرهای فارکس ارائه می‌دهد.
  • Pepperstone: مجموعه محصولات قابل معامله در این بروکر محدود هستند، اما قیمت‌های رقابتی و خدمات مشتریان بسیار خوبی را ارائه می‌دهد.

آیا کپی تریدینگ سودآور است؟

در روش کپی تریدینگ، نتایج معاملات شما کاملاً به عملکرد معاملاتی معامله‌گران دنبال شده بستگی دارد؛ یعنی اگر معامله‌گری را دنبال کنید که سابقه طولانی‌مدت خوبی دارد، احتمالاً معاملات برای شما سودآور خواهد بود. در ادامه چندین مورد از خطرات مرتبط با کپی تریدینگ که باعث کاهش سود معاملات می‌شوند را بررسی می‌کنیم.

ریسک بازار

یکی از مهم‌ترین خطرات مرتبط با کپی تریدینگ، ریسک بازار است. هر معامله به طور اجتناب‌ناپذیری تحت تأثیر نیروهای مختلف بازار قرار می‌گیرد که در نهایت نتیجه آن را تعیین می‌کنند. در معاملات رونویس، ریسک بازار همان ریسک تغییر قیمت است که می‌تواند بر نتیجه معامله تأثیر منفی بگذارد.

ریسک نقدینگی

ریسک نقدینگی یکی دیگر از خطرات مرتبط با کپی تریدینگ است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. از آنجایی که شما تأثیر مستقیمی بر معاملاتی که معامله‌گر باز می‌کند ندارید، باید با ریسک نقدینگی مقابله کنید.

ریسک نقدینگی زمانی اتفاق می‌افتد که شما (یا معامله‌گرانی که دنبال می‌کنید) موفق نشوید معامله را با قیمت معینی در مدت زمان معقول ببندید. ریسک نقدینگی معمولاً هنگام معامله با ابزارهای غیر نقدشونده ایجاد می‌شود. علاوه بر این، انجام معامله بلافاصله پس از باز شدن بازار یا قبل از بسته شدن بازار می‌تواند منجر به ریسک نقدینگی شود زیرا تعداد شرکت کنندگان در بازار همچنان محدود هستند.

ریسک سیستماتیک

ریسک سیستماتیک بازار یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند بر معاملات شما تأثیر منفی بگذارد. نمونه‌ای از ریسک سیستماتیک، اخبار غیرمنتظره و ناگهانی است که به طور غافلگیرکننده‌ای بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بنابراین، بهتر است در مورد تکنیک های مدیریت سرمایه در فارکس اطلاعات لازم را داشته باشید.

ریسک سیستماتیک ترید

نحوه انجام کپی تریدینگ

اگر قصد دارید برای کسب سود در کمترین زمان، با روش کپی تریدینگ معاملات خود را پیش ببرید، کافی است چندین مرحله ساده را دنبال کنید:

  • باز کردن یک حساب معاملاتی: افتتاح یک حساب معاملاتی در یک پلتفرم ارائه دهنده این نوع از معاملات اولین گام کپی تریدینگ است. این فرآیند بسیار ساده انجام می‌شود؛ کافی است فرم ثبت نام را پر کنید، واریز اولیه خود را انجام دهید و پس از تایید حساب آماده انجام کپی تریدینگ هستید.
  • انتخاب یک معامله‌گر: اکنون وقت آن است که یک معامله‌گر را برای دنبال کردن انتخاب کنید. این مورد معمولا مهم‌ترین و زمان‌برترین بخش کپی تریدینگ است. خوشبختانه، اکثر پلتفرم‌های معاملاتی به شما این امکان را می‌دهند که به سرعت معیارهای مهم معاملاتی خود را فیلتر کرده و بهترین معامله‌گران را از پایگاه داده انتخاب کنید.
  • دنبال کردن معامله گر مورد نظر: هنگامی که یک معامله‌گر با توجه به معیارهای خود پیدا کردید، کافی است با انتخاب گزینه‌ای تحت عنوان دنبال کردن، کپی کردن معاملات او را آغاز کنید.

سیگنال ‌های معاملاتی چیست؟

سیگنال‌های معاملاتی شاخص‌هایی هستند که نشان می‌دهند در چه بازاری باید معامله کرد، در چه سطح قیمتی باید معامله را باز کرد و سطوح سود و توقف ضرر (شناسایی صحیح حد سود و ضرر) را چگونه می‌توانید تعیین کنید.

سیگنال‌های معاملاتی انعطاف بیشتری نسبت به روش کپی تریدینگ ارائه می‌دهند. اگرچه آنها از شما می‌خواهند که به صورت دستی معامله را در پلتفرم معاملاتی خود وارد کنید، اما همچنین انعطاف‌پذیری برای تغییر قیمت‌های ورود و خروج یا حتی عدم انجام معامله به طور کلی بیشتر خواهد بود.

ارائه دهندگان سیگنال ‌های معاملاتی چه کسانی هستند؟

معامله‌گرانی که سیگنال‌های معاملاتی را ارائه می‌دهند، ارائه دهندگان سیگنال معاملاتی نامیده می‌شوند. یک ارائه‌دهنده سیگنال معاملاتی می‌تواند شامل یک معامله‌گر منفرد یا گروهی از معامله‌گران باشند که سیگنال‌های معاملاتی را بین دنبال‌کنندگان خود توزیع می‌کنند.

معامله‌گران دنبال شده در یک پلتفرم معاملاتی اساساً ارائه دهندگان سیگنال هستند، با این تفاوت که سیگنال‌های آنها به طور خودکار در حساب‌های دنبال کنندگان آنها باز می‌شود. هنگام انتخاب یک ارائه دهنده سیگنال معاملاتی، باید سوابق و سبک معاملاتی آنها را بررسی کنید و مطمئن شوید نتایج آنها با اهداف شما مطابقت دارد.

نکاتی برای افزایش احتمال کسب سود در کپی تریدینگ

با کپی تریدینگ، نیازی به ایجاد یک استراتژی معاملاتی شخصی نخواهد بود. با این حال، برای اینکه احتمال کسب سود را افزایش دهید، انتخاب بهترین معامله‌گران برای دنبال کردن مهم‌ترین موردی است که باید در نظر داشته باشید. در ادامه مواردی را بررسی می‌کنیم که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید احتمال کسب سود در کپی تریدینگ را افزایش دهید.

  • بازارهای قابل معامله: تمام معاملاتی که معامله‌گر مورد نظر شما انجام می‌دهد به طور خودکار در حساب معاملاتی شما کپی می‌شوند. در نتیجه شما می‌توانید بازارهایی که معامله‌گر در آن معامله می‌کند را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید با سبک و اهداف معاملاتی شما همسو هستند.
  • ریسک‌ها: بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی به شما امکان می‌دهند حداکثر ضرر را تعیین کنید یا درصد خاصی از حساب معاملاتی خود را به یک معامله گر اختصاص دهید. علاوه بر این، کپی تریدینگ نیمه خودکار و معامله اجتماعی به شما کنترل بیشتری در زمینه مدیریت ریسک می‌دهد.
  • تجزیه و تحلیل بازار: مهم‌ترین مزیت کپی تریدینگ، عدم نیاز به تجزیه و تحلیل بازارها است. با این حال اگر معامله‌گری که دنبال می‌کنید تجربه کافی نداشته باشد، متحمل ضررهای بزرگی می‌شوید. در نتیجه سعی کنید همیشه معاملات کپی شده را زیر نظر داشته باشید و در صورت لزوم تنظیمات را در صورت تغییر شرایط بازار انجام دهید.
  • اهرم: اهرم می‌تواند سود و زیان شما را افزایش دهد. در نتیجه در استفاده از اهرم برای معاملات کپی شده هوشمندانه عمل کنید.

سخن پایانی

یکی از ساده‌ترین روش‌های معاملاتی، کپی برداری از بهترین معامله‌گران است. کپی تریدینگ به شما این امکان را می‌دهد تا به طور خودکار استراتژی‌های معامله‌گران با تجربه را بدون نیاز به تجزیه و تحلیل بازار، کپی کرده و از ان‌ها استفاده کنید. این روش در سال 2005 برای اولین بار توسط سرویس معاملاتی Tradency ارائه شد. انواع مختلفی از کپی تریدینگ وجود دارد که شامل معامله آینه ‌ای و معامله اجتماعی است.

سؤالات متداول

آیا کپی تریدینگ روش معاملاتی سودآوری است؟

کپی تریدینگ برای معامله‌گرانی ایده‌آل است که می خواهند معامله را به صورت فردی انجام دهند یا تجربه لازم برای تجارت سودآور را ندارند. همچنین معامله‌گران می‌توانند از این روش برای کسب دانش و تجربه استفاده کنند.

آیا کپی تریدینگ غیرقانونی است؟

در اکثر کشورها، کپی تریدینگ یک روش کاملا قانونی است.

آیا کپی تریدینگ برای مبتدیان روش مناسبی است؟

کپی تریدینگ برای مبتدیان یک روش بسیار خوب و ایده‌آل است. این روش به معامله‌گران بی‌تجربه اجازه می‌دهد تا معامله‌گران سودآور را دنبال کنند و بهترین شیوه‌های معاملاتی را در طول مسیر بیاموزند.

تا چه حد می‌توانید از کپی تریدینگ درآمد کسب کنید؟

سود به دست آمده از کپی تریدینگ به عملکرد معامله‌گرانی که دنبال می‌کنید بستگی دارد. بسیاری از معامله‌گران در این روش به سودهای بسیار بزرگی دست یافته‌اند. با این حال، نتایج گذشته نشان دهنده عملکرد آینده نیست.

مقالات مرتبط

پاسخی ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

شبکه‌های اجتماعی

0FansLike
2FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

آخرین مقالات