یکشنبه, اکتبر 20, 2024

استراتژی دو قله یا دو دره

در بازارهای مالی روش‌های متفاوتی برای انجام معاملات وجود دارد و همچنین برنامه و راه‌های مختلفی برای کسب سود در این مارکت استفاده می‌شود. یکی از این روش‌ها، استراتژی دو قله یا دو دره (الگوی کف و سقف دوقلو) است که این الگو برای تشخیص روند حرکت قیمت سهام به کار می‌رود. استراتژی‌ دو دره یکی از روش‌های تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود که اغلب برای تشخیص نواحی مقاومت و حمایت استفاده می‌شود‌. این مطلب قصد داریم استفاده از استراتژی دو قله یا دو دره در RSI را برای شما توضیح دهیم. برای همین ابتدا شما را با مفاهیم اندیکاتور RSI و الگوی دو قله آشنا می‌کنیم و درنهایت نحوه‌ی کار این استراتژی را شرح می‌دهیم.

الگوی دو قله چیست؟

الگوی دو قله (double top) که با نام الگوی سقف دوقلو نیز شناخته می‌شود، در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد. الگوی دو قله نشان‌دهنده‌ی بازگشت قیمت به حالت نزولی و شکل‌گیری آن بسیار شبیه به حرف M در زبان انگلیسی است. در هنگام استفاده از الگوی دو قله باید به این نکته توجه کرد که در یک روند نزولی، هیچ‌گاه به الگوی سقف دوقلو نمی‌رسید. در تصویر زیر نمونه‌ای از الگوی دابل تاپ را به همراه اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن مشاهده می‌کنید.

نکات مهم در ارزیابی شکل‌گیری الگوی دو قله

در هنگام ارزیابی الگوی دو قله و اطمینان از تشکیل درست آن، باید به موارد زیر توجه کنید:

  • الگوی سقف دوقلو به‌طورمعمول به میزان ۲۰ الی ۲۵ درصد از روند صعودی پیشین خود، تغییر می‌کند.

ارزیابی شکل‌گیری الگوی دو قله

  • زمان ایجاد فاصله برای تشکیل دو قله، بین ۲ تا ۶ هفته است.
  • ارتفاع قله‌ها در جهت عمودی زیاد نیست و مقداری بین ۲ تا ۵ درصد است.
  • در قله‌ی اول که در تصویر بالا با حرف A مشخص است، حجم معاملات زیاد می‌شود. علت این امر نیز اتخاذ پوزیشن فروش توسط اکثر معامله‌گران در یک بازار دوطرفه است.
  • مطابق با شکل بالا اگر قیمت به زیر خط گردن با حجم معاملات سنگینی برسد، نشانگر تکمیل الگوی سقف دو قله است. اگر چنین نشود، امکان اظهارنظر در رابطه با تکمیل الگو دو قله وجود ندارد.

تعیین حد سود و ضرر در الگوی دو قله

برای آنکه حد سود و ضرر را به‌درستی تشخیص دهید، ابتدا باید با مفاهیم خط شکست و ارتفاع آشنا شوید:

    • خط شکست: خطی که به‌صورت افقی بر روی دره و بین دو قله ترسیم می‌شود را گویند. این خط به نام خط گردن نیز شناسایی می‌شود. با توجه به این نمودار اگر قیمت از خط شکست گذر کند، سیگنال انجام معاملات صادر می‌شود.
    • ارتفاع: توجه کنید که دو قله موجود در الگوی سقف دوقلو، لزوماً با هم در یک ارتفاع قرار ندارند. در الگوی دو قله، احتمال برخورد با قله‌های بهره‌مند از ارتفاع نابرابر نیز وجود دارد. درهرحال خط ارتفاع، از بالاترین نقطه تا خط شکست رسم می‌شود.

برای اینکه هدف سود در الگوی دو قله را پیاده کنید، یک خط عمودی مانند شکل زیر رسم کنید.

حد سود و ضرر در الگوی دو قله

ابتدا و انتهای این خط را فاصله‌ی بین نوک قله و خط گردن در نظر بگیرید و آن را H بنامید. حال با توجه به این نمودار، در صورت شکست خط گردن و امتداد روند قیمت به شکل نزولی، انتظار کاهش قیمت سهم به میزان ۷۲ درصد از خط H را داشته باشید. به‌این‌ترتیب در یک بازار دوطرفه، در صورت انتخاب پوزیشن فروش در ناحیه شکست خط گردن، امکان در نظر گرفتن هدف سود، به میزان ۷۲ درصد از خط H وجود دارد.

در ادامه‌ی مطلب شما را با الگوی کف دوقلو آشنا خواهیم کرد؛ همچنان با ما همراه باشید.

الگوی کف دوقلو

الگوی کف دوقلو یا دو دره (double bottom)،در انتهای حرکت نزولی، شکل می‌گیرد. درنتیجه این الگو نشان‌دهنده‌ی بازگشت قیمت به روند صعود است. الگوی دو دره بسیار شبیه به حرف انگلیسی W است و جزو الگوهای بازگشت به روند صعود، به حساب می‌آید. به‌این‌ترتیب امکان یافتن کف دوقلو در یک روند نزولی، وجود ندارد. در تصویر پایین، الگوی کف دوقلو به همراه کل اجزای خود به چشم می‌خورد.

نکات مهم در ارزیابی نحوه شکل‌گیری الگوی کف دوقلو

برای آنکه از شکل‌گیری حتمی الگوی دو دره مطمئن شوید، باید به نکات برشمرده در قسمت زیر توجه ویژه فرمایید:

      • ارتفاع در جهت عمود دره‌ها کم و ناچیز است و مقداری در حدود ۲ الی ۵ درصد دارد.
      • به‌طور عادی به علت حضور تعداد زیادی از معامله‌گران در اولین دره یعنی نقطه A، حجم معاملات بالا است. علت این امر هم واکنش تریدرها برای خرید سهام و ورود به یک پوزیشن حدید است.
      • میزان فاصله زمانی در بین دو دره‌ی الگو، در حدود ۲ الی ۶ هفته است.
    • نقطه ورود مناسب
      • کمترین میزان فاصله در جهت عمودی دره‌ها از خط گردن، در حدود ۱۰ درصد است.
      • درصورتی‌که قیمت یک سهم در قسمت بالای خط گردن با حجم زیاد معاملات، تثبیت و خط گردن شکسته شود؛ یعنی الگوی کف دوقلو کامل شده است.

دریافت سود در الگوی کف دوقلو

برای آگاهی از نحوه‌ی سود و ضرر در الگوی دو دره بهتر است راجع‌به راجع به خط شکست و ارتفاع آگاه شویم:

      • خط شکست: این خط که به نام خط گردن نیز مشهور است، یک خط افقی است که بر روی قله‌ی میان دو دره، رسم می‌شود. در هنگامی‌که قیمت از خط شکست بگذرد، زمان آغاز معاملات است.
      • ارتفاع: یک خط عمودی از دره‌ای که سطح پایین‌تری دارد به سمت خط شکست است.

با رسم یک خط عمود در فاصله‌ی بین خط گردن و روند صعود قیمت، هدف سود در الگوی دو دره معین می‌شود. این خط را مطابق با شکل زیر H بنامید.
اگر خط گردن دچار شکست و روند حرکت قیمت صعودی شود، احتمال افزایش قیمت سهم به‌اندازه‌ی ۶۶ درصد از خط H، وجود دارد. به‌این‌ترتیب اگر سهم را در ناحیه شکست خط گردن بخرید، هدف سود به‌اندازه‌ی ۶۶ درصد از خط H خواهد بود.

نحوه‌ی معامله با الگوی دو قله

در هنگام استفاده از الگوی دو قله، شما دو کاهش قیمت را مشاهده می‌کنید. به‌عبارت‌دیگر در محلی که نمودار قیمت صعودی است، به‌صورت یک‌باره، با شکست قیمت مواجه می‌شوید. در این حالت نمودار قیمت در حالت نزولی قرار می‌گیرد. برای کسب سود بیشتر با استفاده از استراتژی سقف دوقلو باید پیش از آغاز روند نزولی قیمت، درست در اوج قله اقدام به فروش سهام کرد. به‌این‌ترتیب خرید سهام در دره‌ی قیمت، امکان کسب سود زیاد برای تریدر را دارد.

نحوه معامله توسط الگوی دو دره

در این الگو، تحلیلگر با دو دره‌ روبه‌رو می‌شود که حاکی از شکست کف قیمت‌ها است. به‌این‌ترتیب پیش‌بینی صعود قیمت کار چندان سختی نیست‌. در این نقطه خرید سهم در کف قیمتی به هدف کسب سود بالا، عقلانی است.با توجه به همه‌ی این نکات و اطلاعات، درصورتی‌که آگاهی درستی از الگوی دو قله و دو دره نداشته باشید امکان کسب ضرر و خسارت فراوان نیز وجود دارد. چون درصورتی‌که این الگوها را به‌درستی نشناسید، امکان ورود و یا خروج از یک پوزیشن در بدترین حالت برای شما ممکن است. حال که با الگوی دو قله و دو دره آشنا شدید، نوبت به توضیح درباره‌ی شاخص RSI می‌رسد. در بخش‌های بعدی بیشتر راجع به اندیکاتور آر اس آی، صحبت خواهیم کرد؛ همچنان با ما همراه باشید.

شاخص RSI چیست؟

اندیکاتور RSI یا همان شاخص قدرت نسبی، یکی از اندیکاتورهای محبوب در تحلیل بازارهای مالی است. RSI یک نمودار خطی در حال نوسان بین دو باند بالا و پایین است که مقادیر بین ۰ تا ۱۰۰ را در اختیار معامله‌گران، قرار می‌دهد. در حالت کلی اگر این اندیکاتور از مرز عدد ۷۰ بگذرد؛ بازار در حالت اشباع خرید قرار می‌گیرد. درنتیجه احتمال بازگشت قیمت‌ها به حالات قبلی، بالا می‌رود. درصورتی‌که اگر همین اندیکاتور به میزانی کمتر از عدد ۳۰ برسد، احتمالاً بازار در حالت اشباع فروش قرار دارد.به این معنی که ارزش دارایی‌ها کم و موقعیت برای ورود به عرضه بازار مالی وجود دارد. استفاده از اندیکاتور RSI به معامله‌گران کمک می‌کند تا نقاط ورود به و خروج از معامله را بشناسند. برای تعیین اندیکاتور قدرت نسبی و شاخص قدرت نسبی، از فرمول موجود در تصویر زیر استفاده می‌کنند:

فرمول اندیکاتور قدرت نسبی و شاخص قدرت نسبی
در فرمول مذکور در تصویر بالا، مقدار میانگین سود و زیان با توجه به تعداد کندل‌هایی که به نسبت کندل‌های قبلی خود با سود و یا زیان بسته شده‌اند، محاسبه می‌شود. در حالت کلی میانگین سود، میانگین کندل‌های با قیمت پایانی بیشتر نسبت به کندل پیش از خود است و میانگین ضرر هم با استفاده از این مفهوم به‌صورت بالعکس، محاسبه می‌شود. از شاخص RSI برای بررسی صحت تشخیص حرکت روند قیمت استفاده می‌کنند. برای استفاده از RSI بهتر است که تایم فریم‌های بالاتری را برای کاهش میزان خطا در نظر بگیرید

.نتیجه‌گیری

هنگام شروع کار در بازارهای مالی بهتر است در رابطه با کل مفاهیم و تکنیک‌های موجود، اطلاعات کسب کنید. به همین دلیل در این مقاله ما سعی کردیم شما را استراتژی دو قله یا دو دره در اندیکاتور RSI آشنا کنیم. با استفاده از این استراتژی می‌توان سیگنال‌های خوبی را برای ورود به پوزیشن و خرید سهام دریافت کرد. هرچند که استفاده از یک استراتژی برای انجام معاملات به‌خصوص در حجم کلان، کار درستی نیست و باید از ترکیبی از بهترین استراتژی های فارکس و  روش های تحلیل بهره برد. برای استفاده از این استراتژی باید ساعت‌های زیادی را به حرکت قیمت‌ها بپردازید و نظاره‌گر روند خریدوفروش در بازار باشید. هرکدام از استراتژی‌های موجود برای تحلیل بازار به‌تنهایی کامل نیستند و دچار ضعف هستند. بنابراین برای استفاده از هر استراتژی خصوصاً الگوی دو قله و دو دره حتماً به همه‌ی جوانب موجود در روند قیمت و معاملات در کنار مدیریت ریسک و سرمایه دقت کنید.

مقالات مرتبط

پاسخی ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

شبکه‌های اجتماعی

0FansLike
2FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

آخرین مقالات