یکشنبه, اکتبر 20, 2024

استراتژی بولینگر بند و کندل استیک

ترکیب استراتژی بولینگر بند و کندل استیک یکی از روش‌های معاملاتی است که تحلیلگران فنی می‌توانند در انواع بازارهای مالی مانند بازار فارکس، بورس، کالاها، ارزهای دیجیتال وغیره از آن استفاده کنند. اندیکاتور بولینگر باند نوسانات قیمت را به ما نشان می‌دهد. وقتی دو باند این اندیکاتور فشرده می‌شود، مقدار نوسان قیمت کم است، اما زمانی که این فشرده سازی شکسته شود، انتظار تغییر جهت قیمت را داریم. اندیکاتور بولینگر باند در تمامی پلتفرم‌های معاملاتی مانند متاتریدر موجود است. برای استفاده از این استراتژی فقط باید با انواع الگوهای کندل استیک ادامه دار و الگوهای کندل معکوس و تفسیر حرکات بولینگر باند آشنا باشید.

بولینگر باند چیست؟

همانطور که ذکر کردیم، بولینگر باند(Bollinger Bands) یک شاخص پرکاربرد در بین تحلیلگران است که نرخ استفاده آن هر روز در حال افزایش بوده و مطمئناً این استفاده گسترده به دلیل کاربرد بالای آن است. اندیکاتور بولینگر باند یک اندیکاتور روند است و معامله گران می‌توانند این اندیکاتور را در قسمت روند پیدا کرده و از آن استفاده کنند.

اساس کار بولینگر باند کسب سود با استفاده از یک استراتژی گسترده و تجزیه و تحلیل داده‌های دقیق روی نمودار است. بسیاری از تحلیلگران و فعالان این فضا معتقدند که می‌توان از بولینگر باند سود بسیار زیادی به دست آورد؛ سودی که از طریق تجزیه و تحلیل داده‌ها و نتیجه گیری منطقی به دست می‌آید.

بسیاری از معامله‌گران تمام جنبه‌های اندیکاتور بولینگر باند را مطالعه کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که با استفاده از این اندیکاتور می‌توان افزایش و کاهش ناگهانی قیمت‌ها را پیش بینی و از آن برای خرید یا فروش استفاده کرد.

اجازه دهید ابتدا با مخترع این اندیکاتور آشنا شویم و نگاهی محدود به زندگی او داشته باشیم.

اندیکاتور بولینگر باند

جان بولینگر کیست؟

جان بولینگر در سال 1950 به دنیا آمد. او از ابتدا تجارت خود را اداره و به طور مستقل بازارهای مالی، تحلیل‌های فنی و کارهای تجاری را تجزیه و تحلیل می‌کرد. او در سال 1359 در سن 30 سالگی وارد شبکه خبری مالی و در آنجا مشغول به کار شد.

جان بولینگر سال‌ها بر روی پروژه اندیکاتور بولینگر باند کار کرد و پس از آزمون و خطاهای فراوان سرانجام اندیکاتور بولینگر باند را طراحی و به معامله گران ارائه داد.

ساختار بولینگر باند

بولینگر باند در واقع یک ابزار تحلیل تکنیکال است، به گونه‌ای که سرمایه گذاران می‌توانند با تجزیه و تحلیل آن در نمودارهای فارکس، نوسانات بازار را پیش بینی و یا به عبارت دیگر خرید و فروش بیش از حد در بازار را بررسی کنند و مبنای تصمیم خرید یا فروش در بازار باشند.

اندیکاتور بولینگر باند از 3 خط تشکیل شده و ساختار آن بر اساس این 3 خط تعریف شده است. دو خط بالا و پایین در واقع بر اساس انحراف معیار ترسیم شده‌اند. خط بالا نشان دهنده انحراف استاندارد مثبت و خط پایین نشان دهنده انحراف استاندارد منفی است. خط وسط در واقع یک میانگین متحرک ساده است.

خطوط یا باندهای بالا و پایین در واقع انحرافات استانداردی هستند که بر اساس خط یا باند میانگین تعریف می‌شوند. معمولاً پیشنهاد می‌شود که دوره این اندیکاتور 20 روزه باشد، اما این یک قانون نیست. شما می‌توانید دوره مورد نظر خود را بر اساس نیازها و انتظارات تحلیل تکنیکال خود تنظیم کنید.

بولینگر باند یک شاخص فنی و یک تکنیک بسیار محبوب است. بر اساس این سه خط می‌توان نوسانات و خرید و فروش بیش از حد بازار را پیش بینی کرد.

مزایای بولینگر باند برای معاملات چیست؟

بولینگر باند در واقع یکی از پرکاربردترین اندیکاتورهایی است که با ویژگی‌های خود اطلاعات جالبی از نمودارهای فارکس در اختیار ما قرار می‌دهد.

با تحلیل خطوط بولینگر باند یا انحرافات استاندارد مثبت و منفی می‌توان نوسانات بازار را پیش بینی کرد و البته پیش بینی موفق نوسانات سود زیادی به همراه دارد. با پیش بینی نوسانات بازار، می‌توانیم زمان مناسب برای خرید و فروش، کسب سود و کنترل زیان‌های احتمالی را پیدا کنیم. این شاخص با نشان دادن کاهش و افزایش قیمت در آینده به سودآوری ما کمک زیادی می‌کند. با توجه به این موفقیت در پیش بینی، امروزه این شاخص بسیار محبوب و پرکاربرد است.

استفاده دیگر از اندیکاتور بولینگر باند نشان دادن سطوح حمایت و مقاومت برای تجزیه و تحلیل دقیق‌تر و کارآمدتر نمودارها است.

کاربردهای بولینگر باند در یک نگاه:

  • نمایش نوسانات بازار از طریق خطوط بالا و پایین که به عنوان انحراف معیار مثبت و منفی شناخته می‌شود.
  • پیش بینی سقوط یا افزایش شدید در بازار و استفاده از این داده‌ها برای یافتن زمان مناسب برای خرید و فروش.
  • نشان دادن حمایت و مقاومت برای تجزیه و تحلیل بهتر و دقیق‌تر.

کاربردهای بولینگر باند

استراتژی کندل استیک

الگوها نقش مهمی در تکامل دانش بشری داشته‌اند. کشف الگوهای ستاره یا صورت فلکی، درک ما را از کهکشان‌ها تغییر داد. نوع دیگری از الگوها نیز نحوه خلق ثروت را در جهان تغییر داد که به الگوهای کندل استیک معروف هستند.

تاریخچه کندل استیک

داستان کندل استیک (Candle Stick) و نمودارهای کندل استیک از قرن هفدهم آغاز شد. در آن زمان، یک کشاورز برنج به نام Homma Munisa در ژاپن از کندل استیک برای پیش بینی افزایش یا کاهش قیمت در بازار آتی برنج استفاده کرد. گفته می‌شود امروزه ثروت او معادل 300 میلیارد دلار است.

تعریف کندل استیک

به عبارت ساده، کندل استیک نموداری است که برای نشان دادن قیمت‌های باز، بالا، پایین و بسته شدن یک دارایی استفاده می‌شود. نامگذاری کندل استیک به این دلیل است که هر جزء از نمودار شبیه یک شمع واقعی است که در انگلیسی کندل نامیده می‌شود.

هر کندل بدنه‌ای دارد که به آن BODY نیز می‌گویند. سایه‌ها نیز خطوطی هستند که در بالا یا پایین کندل استیک‌ها تشکیل می‌شوند. برخی از کندل‌ها سایه بلندتری دارند و برخی بدون سایه یا با سایه کوتاه‌تر تشکیل می‌شوند.

تعریف کندل استیک

انواع کندل در نمودارهای کندل استیک

انواع کندل در نمودار کندل استیک به شرح زیر هستند:

  • کندل صعودی

زمانی که قیمت بسته شدن دارایی بالاتر از قیمت باز شدن آن باشد، یک کندل صعودی شکل می‌گیرد. این بدان معناست که خریداران برنده شده‌اند. یک کندل صعودی معمولاً به رنگ سبز یا سفید نشان داده می‌شود.

  • کندل نزولی

در کندل‌های نزولی، قیمت بسته شدن کمتر از قیمت باز شدن است. این بدان معنی است که فروشندگان برنده بازار هستند. کندل استیک نزولی معمولاً به رنگ قرمز یا سیاه نشان داده می‌شود.

سخن پایانی

برای استفاده از استراتژی بولینگر باند و کندل استیک، باید با مفهوم اندیکاتور بولینگر باند و الگوهای مختلف کندل استیک آشنا باشید. هنگامی که نوسانات قیمت در بولینگر باند کاهش می‌یابد، می‌توانید انتظار داشته باشید که قیمت با ظاهر یکی از الگوهای مهم کندل شکسته شود. البته بسته به ماهیت نزولی یا صعودی الگوی کندل می‌توان جهت شکست قیمت را تا حد زیادی پیش‌بینی کرد. در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که برای استفاده از استراتژی‌های فارکس باید قبل از انجام معاملات واقعی با اکانت دمو فارکس آنها را تست کنید.

این استراتژی ترکیبی از فشرده سازی قیمت در بولینگر باند و الگوهای کندل اصلاحی است. اندیکاتور بولینگر باند به خودی خود سیگنال خرید و فروش صادر نمی‌کند و فقط میزان تغییرات و نوسانات قیمت را نشان می‌دهد.

مقالات مرتبط

پاسخی ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

شبکه‌های اجتماعی

0FansLike
2FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

آخرین مقالات